بیگ بنگ: «ایلان ماسک» مالک اسپیس ایکس در یازدهمین سالگرد پرتاب موفقیت‌آمیز اولین موشک این شرکت، از نمونۀ اولیه جدیدی از فضاپیمای مخصوصِ سفرهای خصوصی فضایی به مقصد ماه رونمایی کرد.

elon muskبه گزارش بیگ بنگ، نسخه استارشیپ جدید «مارک 1» نام دارد و یک بوستر خیلی سنگین 100 نفر را به فضا و سپس به ماه و نهایتا به مریخ خواهد فرستاد. موتور احتراق راپتور که نیرویش با اکسیژن مایع و متان تامین می شود، روی این استارشیپ نصب شده است. “استارشیپ” با طول ۵۰ متر در نهایت بر روی “سوپر هوی” سوار خواهد شد. ارتفاع آن دو، روی هم ۱۱۸ متر می‌شود. در ویدئوی زیر گوشه‌ای از صحبت‌های ایلان ماسک را می توانید مشاهده کنید:

ماسک در گفتگو با 200 کارمند، مهمان و گزارشگر در نزدیکی روستای بوکاچیکا در بیرون از براونزویل تگزاس اعلام کرد: «فکر میکنم این الهام بخش‌ترین چیزی است که تابحال دیده‌ام. واقعا تیم ما در ساخت این وسیله نقلیه باورنکردنی، کار خارق‌العاده‌ای انجام داده است. من از همکاری با چنین تیم بزرگی به خودم میبالم.»

Starshipماسک ابراز امیدواری کرد تا در عرض شش ماه آینده استارشیپ به مدار زمین برسد. شاید سال آینده افرادی بتوانند سوار آن شده و ماجراجویی‌های فضایی خود را آغاز نمایند. اسپیس ایکس در توئیتر نوشت: «استارشیپ قویترین موشک در تاریخ خواهد بود؛ این فضاپیما تواناییِ حمل انسان به ماه، مریخ و مکان‌های دیگر را خواهد داشت.»

Starship Moon base render SpaceXسال گذشته، اسپیس ایکس اعلام کرد که نسخه 387 فوتیِ موشک قابل استفاده مجدد در دهه 2020 میلادی، میلیاردر ژاپنی «یوساکو میزاوا» و هنرمندانی را به ماه خواهد فرستاد. به گفته ماسک، مارک 1 میتواند از محل تگزاس، در آینده‌ای نزدیک پروازی با ارتفاع بالا در زیر مدار انجام بدهد.

daeeaf او همچنین گفت: «استارشیپ قرار است در یک یا دو ماه آینده، در حدود 20 کیلومتر از زمین بلند شود؛ دوباره بازگشته و فرود آید. پس از پرواز آزمایشی، شرکت ما بطور مستقیم پرواز در مدار را در دستور کارش قرار میدهد و این کار با نمونۀ اولیه استارشیپ و یک بوسترِ فوق سنگین به انجام خواهد رسید. این پرواز مداری با نمونه جدید مارک 3 هم انجام خواهد شد که ساخت آن تا یک ماه آینده آغاز می‌شود. شرکت ما همچنین قصد دارد مارک 2 را در نزدیک کِیپ کارناوال در فلوریدا بسازد. چشم‌انداز درازمدت من این است که انسان‌ها را به ماه و مریخ بفرستم. از نظر من، ما باید نهایت تلاش‌مان را بکنیم تا انسان به موجودی تبدیل شود که قابلیت زندگی در سیاره‌های مختلف را دارد. این کار باید از همین الان انجام شود.»

Steel Starship Moon and Mars renders SpaceX xماسک میخواهد با استفاده از فناوری‌های موجود، قیمت سفر به مریخ را به جای 10 میلیارد دلار به تقریبا 200 هزار دلار برای هر نفر کاهش دهد. مدیر ناسا «جیم برایدنستاین» نسبت به پیشرفت اسپیس ایکس و تاکید آن بر ارسال مسافران خصوصی به فضا انتقاد کرده است. برایدنستاین روز جمعه در یک مصاحبه گفت: «من منتظر بیانیه اسپیس ایکس هستم. همچنین، خدمۀ تجاری چندین سال از برنامه عقب افتاده است. ناسا انتظار دارد تا همان میزان از شور و اشتیاق را در سرمایه‌گذاری‌های مالیات دهندگان آمریکایی ببیند.»

ماسک گفت: «اسپیس ایکس تنها 5 درصد از کل منابع خود را روی استارشیپ هزینه می کند. منابع ما عمدتا برای فالکون و دراگون در نظر گرفته شده است. فولاد ضدزنگ بعنوان پوستۀ این فضاپیما بکار برده خواهد شد. فولاد ضدزنگ بهترین تصمیم برای کارهای طراحی است.»

SpaceX Starship old design vs the new one by Kimi Talvitie
مقایسۀ نسخه‌ای که قرار بود ساخته شود(سمت چپ) و نسخه‌ای که ساخته شد.

اگرچه فولاد سنگین‌تر از کامپوزیت کربن یا مواد آلومینیومیِ استفاده شده در اکثر فضاپیماهاست، اما ویژگی‌های گرمایی منحصربفردی دارد. فولاد در دماهای بسیار سرد دچار شکستگی نمی‌شود و تا به 1500 درجه سانتی‌گراد نرسد، ذوب نمی‌شود. به همین دلیل، استارشیپ به سپر گرمایی نازکی نیاز دارد. جوشکاری بر روی فولاد کار راحتی است و مقاومت خوبی در برابر هوازدگی دارد. به گفته ماسک، ما این را در بیرون و بدون نیاز به کارخانه جوشکاری کردیم. ماسک گفت که عاشق فولاد است. کلید صرفه‌جویی در هزینه‌ها، توانایی در استفاده مجدد از فضاپیما و موشک‌هاست.

ترجمه: منصور نقی‌لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه