بیگ بنگ: فضاپیمای سولار اوربیتر که به دور خورشید می‌چرخد توانست بزرگ‌ترین فوران خورشیدی که تا به امروز مشاهده شده را ثبت نماید. این شراره نزدیک به دو میلیون کیلومتر طول داشت.

Solar Orbiter captures giant solar eruption pillars

به گزارش بیگ بنگ، فوران‌های خورشیدی از انفجارهای بزرگ در اتمسفر خورشید به وجود می‌آیند و باعث آزاد شدن انرژی عظیمی می‌شوند. این انرژی بصورت بادها و طوفان‌های خورشیدی در منظومه شمسی پخش می‌شود.

به گفته آژانس فضایی اروپا فضاپیمای «سولار اوربیتر» در هنگام ثبت تصاویر حدود ۷۵ میلیون کیلومتر از خورشید فاصله داشت. این فوران آن‌قدر قوی بود که حتی فضاپیمای “بپی‌کلمبو” که به دور سیاره عطارد در حال چرخش است، افزایش شگرفی را در خوانش الکترون‌ها، پروتون‌ها و یون‌های سنگین تشخیص داد. در ویدئوی زیر این رویداد ناگهانی خورشید را تماشا کنید:

به طور معمول خورشید یک چرخه ۱۱ ساله کم فعالیت و یک چرخه ۱۱ ساله پرفعالیت دارد. “چرخه خورشیدی” بر پایۀ میدان مغناطیسی خورشید رخ می‌دهد که هر ۱۱ سال یک‌بار دچار تغییر و گردش می‌شود. در چرخۀ پرفعالیت فوران‌ها و طوفان‌های خورشیدی به شدیدترین حالت خود ظاهر می‌شوند و شرایطی نسبتا خطرناک را برای دستگاه‌های الکترونیکی بر روی زمین فراهم می‌کنند.

عکس خورشید در چرخه کم فعالیت( راست) و عکس خورشید در چرخه پرفعالیت( چپ)

در چرخۀ پرفعالیت خورشیدی که هم اکنون در آن قرار داریم، فوران‌ها و طوفان‌های خورشیدی به شدیدترین حالت خود ظاهر می‌شوند و شرایطی نسبتا خطرناک را برای دستگاه‌های الکترونیکی بر روی زمین فراهم می‌کنند. خوشبختانه این فوران خورشیدی رو به زمین نبود، اما دانشمندان می‌گویند ابرطوفان‌های خورشیدی توانایی مختل کردن همه ماهواره‌ها و فضاپیماها و اختلال جدی در شبکه برق و مخابرات و اینترنت را دارند.

سن خورشید 4.6 میلیارد سال است و در دوران میان سالی خود به سر می‌برد. خورشید به تنهایی بیش از 99.86 درصد از جرم منظومه شمسی را تشکیل می‌دهد و حیات روی زمین وابسته به گرما و انرژی آن است. در هر ثانیه در خورشید 600 میلیون تن هیدروژن به 596 میلیون تن هلیوم تبدیل می‌شود، یعنی در این میان چهار میلیون تن ماده به انرژی تبدیل می‌شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: ESA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.