بیگ بنگ: آیا به جدول زمانی از جهان از زمان بیگ بنگ تا زمان حال حاضر علاقه مند هستید؟  از ابتدای آغاز کیهان تاکنون، اتفاقات بسیاری رخ داده است، و بسیاری از آن چند ثانیه اول شکل گیری زمان اتفاق افتاده اند. در این مقاله، به برخی از نکات برجسته تاریخ 13.8 میلیارد سالۀ کیهان ما اشاره می شود:

حدود 13.8 میلیارد سال پیش

بیگ بنگ در حدود 13.8 میلیارد سال پیش رخ داده است. جهان به طور ناگهانی از یک نقطۀ کوچک منبسط شد و گسترش یافت. این فرایند، فضا –زمان و همه چیزهایی که جهان تا به حالا داشته است، مانند ماده و انرژی را تولید کرد.

بلافاصله پس از بیگ بنگ

یک میلیونم ثانیه پس از بیگ بنگ، جهان به گسترش ادامه داد، اما نه به همان سرعت قبل. از تراکم جهان پس از بیگ بنگ کاسته شد و خنک تر شد. نیروهای طبیعت شکل گرفتند، ماده شگل گرفت، ذرات تشکیل دهنده کوارک، لپتون، فوتون و نوترینوها شکل گرفتند. در این زمان جهان به اندازه یک خربزه است. کوراک ها برای تشکیل فوتون و نوترینو ترکیب می شوند. پروتون ها و نوترون ها هسته های تمام اتم ها را تشکیل می دهند. پروتون و نوترون برای تشکیل هسته اتمی هیدروژن، هلیوم و لیتیوم ترکیب شدند.

10000 سال پس از بیگ بنگ

این زمان، دوره تابش است، نقطه ای در زمان که  اکثر انرژی موجود در قالب تابش بود؛ طول موج های مختلف نور، اشعه ایکس، امواج رادیویی و اشعه ماوراء بنفش. همانطور که جهان انبساط می یافت، این امواج رادیواکتیو کشیده شده و رقیق شدند.

300000 سال پس از بیگ بنگ

این دوره حاکمیت ماده نام دارد. متوسط دما در این دوره به 5000 درجه فارنهایت کاهش یافت. انرژی درون ماده و انرژی تابشی برابر بود. اما همچنان که جهان گسترش می یافت، اثرات کشش امواج نور ادامه یافت و آنها را کمتر و کمتر کرد. در حالی که ماده تا حد زیادی تحت تأثیر قرار نمی گرفت. اکنون الکترون ها می توانند در اطراف هسته اتم بچرخند و اتم های هیدروژن و هلیوم در نهایت سوخت ستارگان را تشکیل دهند.

300000000 سال پس از بیگ بنگ

ستاره ها و کهکشان ها شکل گرفتند. گرانش باعث بی نظمی در تراکم مواد گازی شده است. همانطور که جهان به سرعت گسترش می یافت، کپسول هایی از گاز که مدام در حال افزایش تراکم بودند شکل گرفتند. ستارگان درون این محدوده ها مشتعل شدند، و به این ترتیب گروهی از آنها اولین کهکشان را شکل دادند.

حدود 5 میلیارد سال پیش

منظومه شمسی ما شکل گرفت. خورشید توسط ابرهایی از گاز و گرد و غبار در یک بازوی مارپیچی که ما اکنون آن را کهکشان راه شیری می نامیم، پدید آمد. ابرهای عظیم گاز و باقی مانده ها این ستاره جدید را احاطه کردند  و در نهایت سیاره ها، قمرها، سیارک ها و دنباله دارها در آن تشکیل شدند.

حدود 4 میلیارد سال پیش

زندگی شکل گرفت این اتفاق هنگامی پیش آمد که شرایط برای رشد زندگی مناسب بود – یعنی زمانی که زمین ذوب سرد و جو ایجاد شد.- ترکیب عناصر شیمیایی و ترکیبات مورد نیاز مناسب بود. هیچکس کاملا مطمئن نیست که این فرآیند ابتدا در کدام نقطه اتفاق افتاده است. شاید در اعماق اقیانوس یا ساحل جزر و مدی. سلول های میکروسکوپی که نه گیاه و نه حیوانات بودند ابتدا شکل گرفتند.

700000000 سال پیش

حیوانات ظاهر شدند که بیشتر کرم های صاف، چتر دریایی و جلبک بودند. 130 میلیون سال بعد، تعداد زیادی از موجودات با پوسته های سخت ناگهان شکل گرفتند.

200000000 سال پیش

پستانداران ظاهر شدند. اولین اجداد ما به سرعت در سراسر سیاره پخش شدند.

65000000 سال پیش

دایناسورها منقرض شدند. یک سیارک یا دنباله دار به قسمت شمالی شبه جزیره یوکاتان در مکزیک برخورد کرد. این فاجعه، دوران طولانی دایناسورها را متوقف کرد، و پستانداران فرصتی برای گسترش محدوده خود یافتند. این اولین و آخرین انقراض جمعی بود که بر زندگی زمین تاثیر گذاشت، اما به نظر می رسد فاجعه بارترین و گسترده ترین انقراض در میان تمام گونه های گیاهان و حیوانات بوده است.

شکل گیری انسان های نخستین و اجداد آنها

مطالعات ژنتیک نشان می‌دهند که فرگشت نخستی‌سانان احتمالاً در اواخر دورهٔ کرتاسه، ۸۵ میلیون سال پیش، شروع شده‌است. مجموعهٔ سنگواره‌های گردآوری شده نیز بیانگر آنست که این زمان پیش از دورهٔ پالئوسن، ۵۵ میلیون سال پیش، بوده‌است.خانوادهٔ انسان‌سایان، یا کپی‌های بزرگ، بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون سال پیش از خانوادهٔ گیبونها جدا شدند. حدود ۱۴ میلیون سال پیش اورانگوتانها از خانوادهٔ انسان‌سایان جدا شدند.راه رفتن روی دوپا ابتدایی‌ترین انطباق در دودمان انسان‌تباران است، و نخستین انسان‌تبارانی که بر روی دوپا راه می‌رفته‌اند، ساحل‌مردم و اررین بوده‌اند. آردی‌کپی که کاملاً بر روی دوپا راه می‌رفته‌است، اندکی بعد فرگشت پیدا کرده‌است. گوریلها و شامپانزه‌ها حدوداً در یک زمان از این دودمان جدا شدند و احتمالاً ساحل‌مردم یا اررین آخرین نیای مشترک ما و آنها بوده‌است. راه رفتن اولیه بر روی دو پا سرانجام منجر به فرگشت جنوبی‌کپی‌آسا و بعدها سرده انسان گردید. انسان‌های امروزی از انسان‌سایانی که بین ۲٫۳ تا ۲٫۴ میلیون سال پیش در آفریقا می‌زیستند، فرگشت یافته‌اند.[منبع]

ترجمه: محبوبه معصوم نیا/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: thoughtco.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

9 دیدگاه

  1. محبوبه جان سلام امیدوارم هر جا هستی سالم و تندرست باشی???
    راستش میخواستم ازت تشکر کنم که بهترین مقاله های سایت نویسندش شما هستی!
    دوست دارم ❤❤❤❤
    خدانگهدار????

    1. سوال شما مثل اینست که مثلا پدر پدر بزرگ من در صدو پنجاه سال پیش به شما بگویید از کجا معلوم که زمین دور خورشید میچرخد . شما یا باید به او بگویید حق با شماست پدر جان و یا اینکه شروع کنید از بابا اب داد به او سواد بیاموزید و بعد از چند سال شاید بتوانید به او ثابت کنید زمین بدور خورشید میچرخد. خواهشا قبل از کامنت گذاشتن حداقل مبانی فیزیک و نجوم را بخوانید . البته بدون هیچ پیش فرض ذهنی . چون دشمن ساینس پیش فرضهای ذهنی است که اساسا هیچ کدام مبنای علمی ندارند و فقط انها را باور داریم چون پدارانمان انها را باور داشتند

  2. با تشکر از خانم معصومی نیا
    اندازه جهان در پایان دوره تورم نصف اندازه جهان فعلی رسید. به همین علت است در پایان این دوره افق رویداد برای جهان تشکیل شد یعنی قسمت از جهان برای همیشه غیر قابل رویت گردید