بیگ بنگ: پس از تعویق ماموریت آرتمیس 1 به دلیل نشت هیدروژن مایع از موشک، اکنون ناسا 23 سپتامبر (اول مهر) را برای پرتاب تعیین کرد.

huixYjGYegZZgCwpWNdW

مهندسان ناسا تصمیم گرفتند، مشکل نشتی هیدروژن را روی سکوی پرتاب برطرف کنند. این نشت ابتدا زمانی رخ داد که ناسا بارگیری سوخت هیدروژن مایع را آغاز کرد. گروه پرتاب، سه بار تلاش کردند تا مشکل را حل کنند و هیدروژن مایع را دوباره به جریان بیندازند، اما هر بار نشت دوباره برگشت. اکنون اگر همۀ کارها درست پیش برود و ناسا از نیروی فضایی ایالات متحده تاییدیه دریافت کند، موشک عظیم SLS می‌تواند در روز 23 سپتامبر( اول مهر) به سمت ماه پرتاب شود.

موشک سیستم پرتاب فضایی ناسا قدرتمندترین موشک این آژانس فضایی تا به امروز است. این موشک پس از پرتاب، قادر به تولید ۹.۵ میلیون پوند نیروی رانش برای حمل ۸۶ تن بار تا مدار نزدیک زمین(LEO) خواهد بود.

با این حال، نکته مهم این است که جدیدترین موشک ناسا کاملا با آنچه قبلا ارائه شده بود، فاصله ندارد. این موشک عظیم عمدتا از قطعات تطبیقی ​​ساخته شده است. مانند چهار موتور RS-25 تعبیه شده در مرحله اصلی آن که در ابتدا برای برنامه شاتل فضایی آن هم چهار دهه پیش طراحی شده بود.

sls greenrun engines x

ناسا به دلیل استفاده از فناوری‌های قدیمی در مواجهه با فناوری‌های قابل استفاده مجدد جدید که برای پرتاب پایدارتر و مقرون به صرفه‌تر موشک‌های فضایی طراحی شده، با انتقاد مواجه شده است. مشکل اینجاست که ناسا از همان موتورهای اصلی استفاده شده برای شاتل فضایی استفاده می‌کند. این موتورها از پیشرانه هیدروژن مایع و اکسیژن مایع به عنوان اکسیدکننده استفاده می‌کنند.

هیدروژن سبک‌ترین عنصر است، به این معنی که نشت آن به طرز شگفت‌آوری آسان است. اگرچه هیدروژن سوخت کارآمدی است و هنگام استفاده در موتورهای موشک، مسافت قابل پیمایش بیشتری را ارائه می‌دهد، اما مدیریت جایگزین‌هایی مانند متان و نفت سفید آسان‌تر است و همیشه منجر به تعویق‌های کمتری می‌شود.

با توجه به اینکه مسائل مربوط به نشت سوخت هیدروژن مایع یکی از مشکلات اصلی برنامه شاتل فضایی بود، کارشناسان می‌گویند نشتی جدید در موشک سیستم پرتاب فضایی ناسا که انجام ماموریت “آرتمیس ۱” را به تعویق انداخت، به دلیل فناوری قدیمی مورد استفاده در این موشک است.

اگر ناسا پرتاب آرتمیس ۱ را در ۲۳ سپتامبر(اول مهر) انجام دهد، این پرتاب در ساعت ۶:۴۷ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۵:۱۷ به وقت تهران) در یک پنجره ۱۲۰ دقیقه‌ای انجام خواهد شد و این ماموریت در ۱۸ اکتبر(26 مهر) به زمین باز خواهد گشت.

اما زمان بعدی برنامه‌ریزی شده برای پرتاب این ماموریت ۲۷ سپتامبر(5 مهر) است که اگر در این روز رخ دهد، در ساعت ۱۱:۳۷ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۲۰:۰۷ به وقت تهران) در یک پنجره ۷۰ دقیقه‌ای انجام می‌شود. فری گفت که اگر پرتاب در آن روز انجام شود، تاریخ بازگشت به زمین در ۵ نوامبر(14 آبان) خواهد بود.

nasas powerful and controversial sls rocket ready to launch

ماموریت آرتمیس ۱ بخشی از پروژه آرتمیس ناسا است که تاکنون سه مرحله از آن اعلام شده و طی آن قرار است ناسا پس از دهه‌ها بار دیگر بشر را به ماه برساند. آرتمیس متشکل از سه ماموریت است. در ماموریت بدون سرنشین آرتمیس ۱، موشک سیستم پرتاب فضایی ناسا در حالی که یک کپسول اوریون بر روی آن قرار دارد، به سمت مدار ماه می‌رود. این موشک فرودی بر روی ماه نخواهد داشت.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ماموریت آرتمیس ۲ در سال ۲۰۲۴ پس از این ماموریت انجام خواهد شد. در ماموریت آرتمیس ۲ فضانوردان حضور خواهند داشت و در این سفر این فضانوردان تا مدار ماه سفر می‌کنند، اما روی قمر زمین فرود نمی‌آیند. در نهایت، ماموریت آرتمیس ۳ انجام می‌شود که طی آن اولین فرد رنگین‌پوست و اولین فضانورد زن بر روی ماه فرود خواهند آمد تا بعد از دهه‌ها، بار دیگر بشر روی قمر نقره‌ای زمین قدم بردارد.

ناسا، توسعه سامانه پرتاب فضایی ماموریت آرتمیس ۱ را در سال ۲۰۱۱ آغاز کرد. در آن زمان، بودجه توسعه این موشک غول پیکر ۱۰ میلیارد دلار بود و اولین سفر مورد انتظار آن در اواخر سال ۲۰۱۶ بود. اما هزینه‌های توسعه، مسائل بودجه، تغییرات طراحی، موانع سیاسی و سایر مشکلات موجود، اولین پرتاب موشک را به سال‌های ۲۰۱۷، سپس ۲۰۱۸، ۲۰۱۹، ۲۰۲۰، ۲۰۲۱ و در نهایت تا سال ۲۰۲۲ به تعویق انداخت.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.