بیگ بنگ: سرانجام اداره هوانوردی فدرال، مجوز پرتاب مداری استارشیپ را صادر کرد تا شرکت اسپیس ایکس در روز دوشنبه ۱۷ آوریل(28 فروردین) این موشک غول پیکر را به فضا پرتاب کند. 

starship

طبق برنامه اسپیس ایکس ۱۷ آوریل ساعت هفت صبح به وقت محلی (۲۸ فروردین ساعت ۱۵:۳۰ به وقت ایران) را برای انجام آزمایش پرواز یکپارچه‌ی سامانه پرتاب نسل بعدی‌اش در نظر گرفته است. در این پرتاب قرار است برای نخستین‌بار شاهد برخاستن سوپر هوی (مرحله‌ی اول) و استارشیپ (مرحله‌ی فوقانی) به‌همراه یکدیگر باشیم. سوپرهوی و استارشیپ در ترکیب با هم بزرگ‌ترین و قدرتمندترین سامانه‌ی پرتاب ساخته‌شده در تاریخ را تشکیل می‌دهند. سوپرهوی 33 موتور رپتور دارد و استارشیپ نیز 6 موتور رپتور دارد.

وقتی استارشیپ پرتاب شود، می‌تواند ۱۶ میلیون پوند نیروی رانش را تولید کند که تقریبا دو برابر موشک نسل جدید ناسا موسوم به «سامانه پرتاب فضایی»(SLS) است. سوپرهوی 8 دقیقه پس از پرتاب در خلیج مکزیک در فاصلۀ ۳۲ کیلومتری از سواحل تگزاس در آب فرود می‌آید. اما استارشیپ به پرواز ادامه خواهد داد و یک دور جزئی در مدار زمین می‌چرخد و در نهایت پس از 90 دقیقه در اقیانوس آرام در نزدیکی هاوایی به آب برخورد می‌کند.

vGNksrETxtWoonXeWRKWMN

استارشیپ یک پرتابگر فوق سنگین دو مرحله‌ای با قابلیت استفاده مجدد است که از سال ۲۰۱۹ تاکنون در حال ساخت و توسعه است. فضاپیمای استارشیپ و پرتابگر فوق‌سنگین(سوپر هوی) که در مجموع استارشیپ نامیده می‌شوند، یک سامانه حمل انسان و محموله به مدار زمین، ماه، مریخ و حتی فراتر از آن است که قابلیت استفاده مجدد و حمل بیش از ۱۰۰ تن را دارد.

اسپیس‌ایکس در حال توسعه استارشیپ است تا افراد و محموله‌ها را به ماه، مریخ و فراتر از آن برساند. ناسا این وسیله نقلیه را به عنوان اولین فرودگر ماه برای برنامه آرتمیس خود انتخاب کرده و یوساکو مائزاوا میلیاردر ژاپنی برای خود و تعدادی از هنرمندان و تأثیرگذاران یک پرواز به مدار ماه را با این وسیله نقلیه رزرو کرده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. با سلام
    چرا هیچ خبری از موفقیت یا شکست پرتاب در خبرگزاريهای داخلی نیست فقط رادیو فردا به انفجار اشاره کرده است!