بیگ بنگ: فضاپیمای کاسینی که در فاصله 2.5 میلیون کیلومتری بالای این سیاره حلقه‌دار حرکت می‌کند، جدیدترین تصاویر و کلیپ ویدیویی‌اش را از قطب شمال زحل و طوفان شش ضلعی مشهورش به زمین ارسال کرد.

saturn-hexagonal-jet-streamعکس جدید فضاپیمای کاسینی از طوفان شش ضلعی زحل

این گرداب شش‌ضلعی حدود 30 هزار کیلومتر عرض دارد و در واقع، جریان جتی است که از بادهای با سرعت 322 کیلومتر در ساعت، تشکیل شده است. «اندرو اینگر سول» از کارشناسان و اعضای تیم تحقیقاتی مؤسسه فناوری «پاسادنا»‌واقع در کالیفرنیای امریکا در خصوص شش ضلعی اسرارآمیز زحل و تصاویر جدید‌ گفت: شرایط جوی و بادهای طوفان‌زا دراین بخش از زحل تاکنون در هیچ سیاره‌دیگری در منظومه‌شمسی رؤیت نشده‌است. طوفان‌های زمینی معمولا یک هفته به طول می‌انجامند، اما توفان زحل دهه‌ها و شاید قرن‌ها حضور داشته است. این جریان جت شش‌ضلعی ممکن است تا مدت طولانی ماندگار باشد.

طوفان شش ضلعی زحل اولین‌بار در سال 1981 و توسط کاوشگر ویجر 2 ناسا کشف شد و کاسینی در سال 2006 توانست دوباره از آن تصویربرداری کند. سیاره‌شناسان دریافته‌اند این شش ضلعی چرخشی همزمان با هسته سیاره دارد و احتمالا جریان فورانی طولانی‌مدت باشد که با لایه بالایی اتسمفر این سیاره یکی شده‌است. اگرچه قطب جنوبی زحل از جریان فواره‌ای شش ضلعی برخوردار نیست،‌اما از گرداب‌های متلاطمی از گازها برخوردار است، گرداب‌هایی که در مرکز این طوفان شش ضلعی مرموز در قطب شمال سیاره نیز دیده می‌شوند.

Saturn-Hexagon-Cassini-with-Earthنمایی از زمین در مقایسه با طوفان عظیم زحل

فضاپیمای کاسینی از سال 2004 در مدار زحل در حرکت بوده و در حال مطالعه روی این سیاره حلقه‌دار منظومه خورشیدی، به ویژه مطالعه روی سیستم 62 تایی قمرهای این سیاره‌است.

مطالعه بیشتر در : space , designntrend

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سلام واقعا عکس زیبایی بود.هنوزدلیل شیش ظلعی منظم این طوفان کشف نشده؟!واینکه این طوفان ازطوفان چشم مشتری سهم گین تراست؟!