بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی جیمز وب بتازگی عکسی جذاب از سیارۀ زحل ثبت کرد که در آن سه قمر این سیاره نیز به چشم می‌خورد.

STScI HMQXYGASGDCD x

زحل در طول موج فروسرخ که توسط جیمز وب ثبت شده بسیار تاریک به نظر می‌رسد، زیرا گاز متان تقریبا تمام نور خورشیدی را که به جو می‌تابد، جذب می‌کند. با این حال، حلقه‌های یخی نسبتا روشن باقی می‌مانند که منجر به ظاهر غیرمعمول زحل در تصویر جیمز وب شده است.

این تصویر تازه منتشر شده طی یک کمپین رصدی ۲۰ ساعته برای رصد زحل گرفته شده است. در حالی که حلقه‌های زحل در این تصویر جلب توجه می‌کنند، قمرهای انسلادوس، دیونه و تتیس، سه قمر از ۱۴۵ قمر شناخته شده زحل نیز در این تصویر مشاهده می‌شوند.

Saturn

دیسک سیاره اگرچه کم نور است، اما اطلاعاتی در مورد تغییرات فصلی زحل می‌دهد. نیمکره شمالی زحل به پایان تابستان 7 ساله خود می‌رسد، اما منطقه قطبی تاریک است. یک فرآیند جوی ناشناخته می‌تواند مسئول آن باشد. در همین حال، به نظر می‌رسد جو اطراف لبه‌های دیسک روشن‌تر هستند که می‌تواند نتیجه فلورسانس متان یا درخشش هیدروژن یا هر دو باشد. تجزیه و تحلیل بیشتر می‌تواند به این پرسش، پاسخ دهد.

GasIceGiants

پیش از این تلسکوپ فضایی جیمز وب، عکس‌های شگفت‌انگیزی هم از سیارات گازی منظومه شمسی: اورانوس، نپتون ، مشتری و شفق‌های قطبی آن ثبت کرده بود.

Saturn

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که حلقه‌های زحل به طور کامل از یخ خالص ریز و درشت تشکیل شده‌اند. کمتر از چند درصد جرم آنها را آلودگی غیر یخی ناشی از ریزشهاب‌سنگ‌ها تشکیل می‌دهد که کوچک‌تر از یک دانه شن هستند. ماموریت کاسینی کشف کرد که حلقه‌ها به سرعت جرم خود را از دست می‌دهند زیرا مواد از درونی‌ترین مناطق به داخل سیاره سقوط می‌کنند. طبق محاسبه محققان، این بدین معناست که سیارۀ زحل طی 100 میلیون سال آینده، حلقه‌های خود را از دست می‌دهد.