بیگ بنگ: این عکس خیره کننده توسط تلسکوپ نقشه‌بردار مادون قرمز و مرئی سازمان فضایی اروپا در نمیکره‌ی جنوبی(VISTA) از سحابی زیبای جبار گرفته شده است.

image_4507e-orion-aبه گزارش بیگ بنگ، سحابی جبار یک ابرمولکولی و نزدیکترین کارخانه‌ی ستاره‌ سازی شناخته شده به ما است. ابر مولکولی جبار A حدود 1630 سال نوری از ما فاصله دارد. این ابر یکی از دو ابر مولکولی عظیم در گروه ابرهای مولکولی جبار است. ابر مولکولی عظیم دیگر، جبارB  نام دارد که در شرق کمربند جبار قرار گرفته است. این عکس مادون قرمز دیدنی از جبار A با تلسکوپ ویستا(VISTA) در رصدخانه‌ی پارانال- شیلی گرفته شده است.

نسخه‌ی با رزولوشن بالای این عکس به عنوان بخشی از پروژه‌ی نقشه‌برداری VISION تهیه شده است. بر اساس گفته‌های ستاره‌شناسان سازمان فضایی اروپا(ESO)، این عکس قدمی است به سمت تصویری کامل از فرایند شکل گیری ستارگان در سحابی جبار A. در این عکس می‌توان ستارهگان جوان و اجرامی را مشاهده کرد که به طورعادی در اعماق ابرهای گرد و غبار پنهان شده و قابل مشاهده نیستند. حیرت ‌انگیزتر از همه سحابی باشکوه جبار (نام دیگر آنMessier 42) است که در گوشه‌ی چپ عکس دیده ‌می‌شود. این ناحیه شمشیر صورت فلکی مشهور و درخشان جبار را تشکیل می‌دهد.

در مکان های دیگر این عکس می‌توان ابرهای مولکولی سیاه جبار A و گنج‌های پنهان بسیار زیادی از جمله دیسک‌هایی از موادی که باعث تولد ستارگان جدید می‌شوند(دیسک‌های پیش ستاره‌ای)، غبارهای مربوط به ستارگان نوزاد، خوشه‌های ستارگان کوچکتر و حتی خوشه‌های کهکشانی فراتر از کهکشان راه شیری را مشاهده کرد. ستاره‌شناسان می‌گویند: این تصویر با جزئیات بالا از ناحیۀ جبار A پایه و اساسی تجربی برای مطالعات آینده درباره‌ی ستارگان و چگونگی تشکیل خوشه‌ها را پایه ریزی می کند، همچنین قدرت ِ تلسکوپ ویستا در تصویربرداری سریع و عمیق از مناطق گسترده‌ای از آسمان در بخش نزدیک به مادون قرمز طیف را نشان می‌دهد.