بیگ بنگ: هزینه ساخت «تلسکوپ بزرگ ماژلان» در حدود یک میلیارد دلار تخمین زده شده است. ما به طور رسمی در حال دستیابی به این تلسکوپ عظیم هستیم. در روز سه شنبه، شرکت «GMTO» در طی خبری اعلام کرد که پروسه ساخت تلسکوپ را در رصدخانه لاس کامپاناسِ شیلی آغاز کرده است.

GMT Night xبه گزارش بیگ بنگ، این پروژه در صورت اتمام، تلسکوپ بزرگی را در اختیار محققان قرار خواهد داد که از هفت آینه مدور با قطر 24 متر بهره می برد. یک برنامه رایانه‌ای پیشرفته هم به تلسکوپ کمک خواهد کرد تا تحریف ناشی از اتمسفر زمین را تصحیح کند. این ترکیب مهم از سخت افزار و نرم افزار باعث خواهد شد تا تلسکوپ بزرگ ماژلان 10 برابر دقیق‌تر از تلسکوپ فضایی هابل عمل کند.

تلسکوپ بزرگ ماژلان باید تا سال 2024 میلادی آماده استفاده باشد، اما محققان برنامه‌های بزرگی را برای این تلسکوپ در نظر گرفته‌اند. این تلسکوپ خواهد توانست بیشتر از هر تلسکوپی که تاکنون ساخته شده است، نور جمع کند؛ مِن جمله نورِ حاصل از نخستین لحظات تشکیل جهان. این تلسکوپ به محققان اجازه می دهد تا فاصله اجرام دور دست و ترکیبات آنها تعیین شود.

GMT Mirrors xبراساس وب سایت تلسکوپ بزرگ ماژلان، این نگاه پیشرفته از کیهان می تواند در پاسخگویی به برخی از مهمترین سوا‌ل‌ها در اخترشناسی مدرن نقش کلیدی ایفا کند. از جمله این سوال‌ها می توان به چگونگی شکل‌گیری کهکشان‌ها، ماهیت ماده تاریک، انرژی تاریک و چگونگی ایجاد ستاره‌ها پس از بیگ بنگ اشاره کرد. شاید این تلسکوپ به اخترشناسان کمک کند تا به سوال عموم افراد که با نگاه کردن به پهنه آسمان به ذهن‌شان خطور می کند، پاسخ بدهند: آیا ما در این جهان تنها هستیم؟