بیگ بنگ: داده‌های جدید اخترشناسان از بنیاد علوم ملی مجموعه‌ی بسیار بزرگ کارل جی. جانسکی نشان می‌دهد که فوران پیش ستاره قدیمی موجب تولد دومین پیش ستاره جوان‌نتر می‌شود.

به گزارش بیگ بنگ، مشاهدات نجومی جدید نشان می‌دهد که فوران و جریان تند از ستاره‌ی تازه متولد شده موجب تولد ستاره‌ای دیگر شد. مایرا اسراریو، محقق در مؤسسه‌ی اخترفیزیک آندلس در اسپانیا، در مصاحبه‌ای مطبوعاتی گفت: «جهت فوران، سرعت مواد آن، و فاصله‌ی آنها برای این طرح، درست و به‌جا است.» اسراریو و همکارانش در حین بررسی ابر گازی در سحابی جبار، شواهدی از این پدیده را یافتند. محققان از مجموعه‌ی بسیار بزرگ کارل جی. جانسکی بنیاد ملی علوم استفاده کردند تا منطقه‌ی تشکیل ستاره را در فرکانس‌های رادیویی منحصر به فرد ارائه دهند، که جزئیات جدیدی را در مورد این منطقه‌ی کیهانی مطالعه‌ نشده، نشان داد.

این مشاهدات، فورانی از مواد ستاره‌ای را که از یک پیش ستاره به سمت یک پیش ستاره جوان دیگر فوران می‌کرد، نشان دادند. آنا کی. دیاز رودریگویز، و همچنین محقق دیگری گفتند: «در این فوران، گره‌هایی از مواد را یافتیم و توانستیم سرعت آنها را اندازه‌گیری کنیم.» سرعت‌ها، جدول زمانی‌ای مطابق با فرضیه‌ی ستاره‌شناسان نشان داد. دانشمندان بر این باورند که تقریبا 100000 سال پیش، فوران از پیش ستاره قدیمی‌تری به نام HOPS 370، به انبوهی از گازها برخورد کرد، و این موجب فروپاشی‌ای شد که پیش ستارۀ جوان‌تری به نام HOPS 108 را به وجود آورد.در نظریه‌ این محققان یک اشکال وجود دارد. به نظر می‌رسد که ستاره‌ی جوان‌تر به نحوی حرکت می‌کند که نشان می‌دهد در جای دیگری تشکیل شده است. اسراریو گفت: «با این حال این حرکت ممکن است توهمی باشد که احتمالا به وسیله‌ی فوران از خود ستاره‌ی جدیدتر ایجاد شده است. می‌خواهیم به مشاهده‌ی آن در یک دوره‌ی زمانی ادامه دهیم تا این سوال را حل کنیم.» محققان، تجزیه و تحلیل خود را در مجله‌ی Astrophysical منتشر کرده‌اند.

ترجمه: زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه