بیگ بنگ: ناسا می‌گوید که بدن ما بدون سطح معمول جاذبه هیچ نیروی خارجی برای مقابله ندارد، به همین خاطر سیستم قلبی و عروقی «تنبل» می‌شود.

astronaut

به گفتۀ محققان ناسا، تجمع خون در سینه و سر ممکن است اثراتی منفی داشته باشد، از جمله افت قدرت شنوایی، افزایش فشار خون که منتج به ورم مغز شود، و بدشکلی چشم(SANS) شناخته می‌شود.

وقتی به چهره فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی نگاه می‌کنید، احتمالاً با کمی دقت متوجه برجسته شدن رگ‌های خونی گردنشان یا پوف کرده شدن صورتشان شده‌اید. بله، این مشکل با خاطر جاذبه کم در فضاست. بدن انسان بر اساس جاذبه زمین شکل گرفته، ولی کاهش شدید جاذبه سیستم آن را دچار اختلال می‌کند.

بر روی کره زمین، جاذبه خون را به سمت اندام‌های پایینی شامل شکم و پاها می‌کشد، به همین خاطر است که زیاد ایستادن باعث متورم شدن ران‌ها و قوزک پاها می‌شود. ولی در جایی مثل فضا که نیروی جاذبه کم است، خون در عوض، به بالا رانده می‌شود، یعنی به سمت سینه و سر.

sci spacestation moments cupola superJumbo v

جاذبه کم موجب می‌شود که عضلات به علت آتروفی ضعیف شوند، و قلب از شکل تخم‌مرغی معمول خود در زمین به چیزی که بیشتر شبیه یک توپ گرد است، تغییر شکل دهد. وقتی فضانوردان به زمین پرجاذبه بازمی‌گردند، خون و مایعات مجدداٌ به سمت شکم و پاها کشیده می‌شوند. این تغییر مایعات و سایر تغییرات در بدن باعث می‌شود کنترل بدن در برابر افت فشار خون کاهش یابد.

این وضعیت ممکن است موجب سرگیجه و گاهی غش کردن در فضانوردان شود، وضعیتی که به آن افت فشار خون وضعیتی گفته می‌شود. بدن انسان خود را با هر محیطی که در آن قرار بگیرد تطبیق می‌دهد، و “فضا” متاسفانه، محیط چندان مناسبی برای آن نیست.

سفر فضایی طولانی مدت جریان خون را تغییر می‌دهد

یک تحقیق دیگر نشان می‌دهد سفر فضایی طولانی مدت، احتمالا به لخته شدن یا معکوس شدن جریان خون منجر می‌شود که بسیار خطرناک است. در این پژوهش محققان ناسا ۱۱ فضانورد سالم را بررسی کردند که به مدت ۶ ماه در ایستگاه فضایی بین‌المللی ساکن بودند. آنها متوجه شدند در ۷ نفر از آنان نشانه‌هایی از توقف یا حتی معکوس شدن جریان خود در سیاهرگ گردن یا ورید ژوگولار داخلی چپ بدنشان وجود دارد. این ورید خون را از مغز دریافت می‌کند.

GMT For Huntsville Shane Kimbrough Plant Habitat

خطر اینجاست که چنین روندی به ایجاد لخته شدن خون منجر می‌شود که در ماموریت‌های بلند مدت مانند سفر به مریخ، بسیار خطرناک و مرگبار خواهد بود. دانشمندان امیدوارند کشف چنین تاثیری از سفر فضایی بر بدن انسان به تولید درمان‌های جدید و فرایندهایی برای اختلال در این روند منجر شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: NASA , syfy.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. ایا ممکن است در اینده بعضی از عمل های جرایی فقط در فضا موفقیت امیز باشد