بیگ بنگ: آسمان روز سه‌شنبه، ۳ آبان ماه میزبان پدیده خورشیدگرفتگی جزئی است و این پدیده نجومی در سراسر کشور قابل مشاهده خواهد بود.

Partial Annular Solar Eclipse Chirag Bachani Evanston IL June e

خورشید گرفتگی(کسوف) پیش رو در روز سه‌شنبه، ۳ آبان ماه جاری رخ می‌دهد و این رویداد در آسمان سراسر ایران قابل مشاهده است. این گرفت در اروپا، شمال افریقا، کل خاورمیانه و بخشی از هند رخ می‌دهد اما در مقابل آمریکای شمالی و جنوبی، نیمه راست روسیه، آسیای شرقی و استرالیا نمی‌توانند این خورشید گرفتگی را رصد کنند.

خورشیدگرفتگی پدیده‌ای است که به واسطه قرار گرفتن ماه در میان خورشید و زمین و افتادن سایه ماه بر روی زمین، رخ می‌دهد. این خورشیدگرفتگی از حدود ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه روز سه‌شنبه آغاز می‌شود و تا حدود ساعت ۱۶ ادامه خواهد داشت. اوج گرفت با قدر ۶۴ درصد در ساعت ۱۵ خواهد بود.

canvas

این رخداد نجومی در تهران در ساعت ۱۳ و ۴۱ دقیقه آغاز می‌شود و ساعت ۱۴و ۵۸ دقیقه به اوج خود خواهد رسید و انتهای گرفت در ساعت ۱۶ و ۹ دقیقه است. برای دیگر نقاط کشور هم نزدیک همین بازه زمانی اتفاق می‌افتد. کسوف جزئی زمانی رخ می‌دهد که ماه بین زمین و خورشید قرار می‌گیرد، اما قرص ماه فقط جزئی از قرص خورشید را می‌پوشاند. هر ساله ۲ تا ۵ خورشیدگرفتگی رخ می‌دهد، خورشیدگرفتگی بعدی قابل رصد را در روز ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۲ رخ می‌دهد.

چطور می‌توان با ایمنی کامل به خورشید گرفتگی نگاه کرد؟

هشدار: اگر از عینک‌های محافظ مخصوص استفاده نکنید، نگاه کردنِ مستقیم به خورشید، حتی در طول خورشیدگرفتگی، می‌تواند منجر به کوری و سایر آسیب‌های دائمی به چشم شود.

نمونه‌ای از عینک مخصوص رصد خورشید

برای اینکه با ایمنی کامل به تماشای خورشید یا خورشیدگرفتگی بنشینید، به عینک‌های محافظ مخصوصِ این رویداد نیاز دارید. عینک‌های آفتابی معمولی حتی آن دسته از عینک‌هایی که محافظ پرتو فرابنفش دارند، بطور کامل از چشمان شما محافظت نخواهند کرد. امن‌ترین راه برای تماشای خورشیدگرفتگی، راه غیرمستقیم و استفاده از دوربین‌های بدون لنزی است که میتوانید در خانه هم درست کنید، همچنین می‌توانید از فیلتر مایلار استفاده نمایید. فیلترهای مایلار که ورقه‌های نازکی از جنس پلاستیک با پوشش نازک فلزی می‌باشند، ارزان‌ترین فیلتر برای رصد خورشید بوده و ضمن ارائه تصویر سیاه و سفید از قرص خورشید پدیده لکه خورشیدی را نیز نشان می دهند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: skyatnightmagazine.com , space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. سلام جایتان خالیست
    جایتان خیلی خالیست
    انگار دنیای ما با نبودنتان خاموش است
    هدفتان سبز

  2. درود بر شما عزیزان سایت بسیار عالی بیگ بنگ،مدتیست مطالب جدید نمیگذارید،امیدرارم مشکل هرچه زودتر برطرف شود،متظر اخبار جدید در سایت شما هستیم،خدا پشت و پناه همه شما عزیزان در گروه علمی بیگ بنگ باشد، انشالله. علیرضا جهرمی