بیگ بنگ: شاید هنوز از راهکارهای رفتن به مریخ آگاه نباشیم، اما “اسپیس ایکس” سازمان تحت مدیریت ایلان ماسک، در حال برداشتن گام‌های مهم و رو به جلویی است. این شرکت فضایی با کمک عکس‌های مدارگرد شناسایی مریخ متعلق به ناسا، در صدد یافتن ِ محلی مناسب برای فرود فضاپیمای «استارشیپ» است.

spacex starship mars landing site xبه گزارش بیگ بنگ، «رابرت زیمرمن» محقق علوم فضایی، عکس‌ها را مشاهده کرد و به کمک داده‌های حاصل از مدارگرد ناسا محل‌های فرود احتمالی برای فضاپیمای «استارشیپ» ناسا را بررسی نمود. دوربین با کیفیت «HiRISE» نصب شده بر روی مدارگرد، عکس‌های خوبی از سطح مریخ گرفته است. این عکس‌ها در وبسایت دانشگاه آریزونا که مسئولیت هدایت دوربین را بر عهده دارد، آپلود شده است.

جستجوی شرکت اسپیس ایکس برای یافتن محل فرود مناسب از سال 2017 آغاز شده است. در طول دو سال گذشته، این شرکت جستجوی خود را به مناطق دشتی بزرگ به نام «آرکادیا پلانیتیا» محدود کرده است. پنج مورد از شش محل فرود بالقوه در عکس‌های جدید درون این منطقه قرار دارند. تحقیقات قبلی نشان میدهد این دشت‌ها شاید مقادیر زیادی یخ در ارتفاع پایین داشته باشند. این منطقه نه تنها میتواند آب مورد نیاز سوخت موشک را برای بازگشت به زمین فراهم آورد، بلکه به دلیل عدم وجود موانع جغرافیایی مثل کوه‌، فرود میتواند در آنها به آسانی انجام شود.

la persona ante el cosmos iعرض جغرافیایی این دشت‌ها نشان میدهد که «آرکادیا پلانیتیا» هوای گرمتری دارد. آب و هوای این منطقه ملایم‌تر از سایر مناطق مریخ است. عرض جغرافیایی پایین به معنای فشار هوای بیشتر است که میتواند بعنوان یک مانع محافظ در برابر تابش‌های شدید و مضر عمل کند. پس فضاپیمای «استارشیپ» چه زمانی اقدام به این سفر حماسی خواهد کرد؟

به گفته “ایلان ماسک”،  فضاپیمای «استارشیپ» اولین ماموریت پرواز خود را تا اوایل سال 2020 انجام خواهد داد و انتظار می رود تا 2022 نیز به مقصد مریخ حرکت نماید. اما این شرکت خود را با چالشی بزرگ روبرو کرده است. ایلان ماسک اعلام کرده که وسیله نقلیه آزمایشی بزرگتری نیز در دستور کار اسپیس ایکس قرار دارد.

ترجمه: منصور نقی‌لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.