بیگ بنگ: “جف بزوس”مدیر اجرایی آمازون، می گوید بنا بر یک دلیل بسیار ساده شرکت دیگرش یعنی بلو ارجین در حال کار بر روی یک ماه‌نورد غول‌پیکر است تا سفر به ماه را به آسانی پرواز یک هواپیما در زمین امکان‌پذیر نماید: در واقع نجات نسل بشر به تصرف فضا بستگی دارد که آن هم با ماه آغاز می شود.

cfceeبه گزارش بیگ بنگ، اینها جملاتی بودند که او هنگام سخنرانی‌اش در کنفرانس تکنولوژی مریخ که در لاس وگاس برگزار شد، بیان کرد. ماه پیش، بزوس از کاوشگر ماه‌نورد خود بنام “ماه آبی” رونمایی کرد که برای انجام کارهای متنوعی در ماه و با هدف خدمتگذاری به بشر طراحی شده است. بزوس گفت که هدف اصلی‌اش استفاده از ماه برای نجات بشریت بواسطه ساخت زیر ساخت‌های لازم برای اقامت در فضا است.

وی گفت: «به باور من دلیل آنکه ما باید به فضا برویم نجات زمین است. اگر ما می خواهیم که به رشد این تمدن خود ادامه دهیم، باید مهاجرت کنیم، و من دربارۀ چیزی صحبت می کنم که نوه‌های ما برای نوه‌هایشان انجام خواهند داد و همینطور تا آخر. انجام این کار تنها به نسل حاضر مربوط نمی شود.»

بزوس ادامه داد: «و به دلایل متعدد ماه به یک نقطۀ پرتاب عالی برای نیازهای فضایی آینده ما تبدیل خواهد شد. در ماه آب به صورت یخ وجود دارد و ماه به زمین خیلی نزدیک است– تنها یک سفر سه روزه! در ماه به انرژی خورشیدی دسترسی داریم، و همچنین جاذبۀ کمتر ِ آن سبب می شود که برای بلند کردن یک وزنه‏ یک پوندی 24 بار کمتر از روی زمین انرژی مصرف کنیم. برای انجام کارهای بزرگ در فضا، ما باید از منابع فضایی استفاده کنیم. به این دلایل ماه بی‌نظیر است.»

bezos.منطقه‌بندی زمین برای صنایع خورشیدی

نقش زمین در این طرح چیست؟ بزوس معتقد است زمین دیگر نیازی نخواهد داشت که از کارخانه‌های نابودگر ما نگهداری کند. «ما باید صنایع سنگین خود را از زمین خارج کنیم. به هر حال بهتر است این کار در فضا انجام شود، و زمین تنها برای زندگی با صنایع خورشیدی دوباره تنطیم شود. اگر تمدن بشری می خواهد زندگی و رشد کند، ما هیچ چاره‌ای جز انتقال نیازهای تولیدی‌مان به خارج از زمین نداریم تا از آن محافظت کنیم. ما به هر سیاره‌ای در منظومه خورشیدی کاوشگر فرستاده‌ایم. این خوب است ولی پایان کار نیست.»

بصورت خیلی جدی بزوس این طرح را بعنوان راهی برای بازگشت و رشد می بیند. درست مانند نسخه فضایی او “پونی اکسپرس”. او گفت: «آمازون به آسانی و با مقدار کمی سرمایه در سال 1994 آغاز به کار کرد، زیرا سیستم حمل و نقل از قبل وجود داشت، برای نمونه خدمات پستی ایالات متحده، دوچه پست، و پست سلطنتی. همینطور سیستم‌های مالی، کارت‌های اعتباری، سیستم ارتباطات، و اینترنت. اگر یک شرکت بخواهد همه‏ اینها را خودش بسازد میلیون‌ها دلار هزینه خواهد داشت.»

ترجمه: عبدالرضا سلیمان/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: businessinsider.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. بنام خدا
    عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما واقعا از مطالبتون لذت میبرم
    خداوند خیرتان بدهد که در جهت پیشرفت اطلاعات علمی ما اقدام میکنید
    ممنون

  2. بنظر بنده انسان باید برای استفاده از فضا “اصول اخلاقی” تعیین کنه. باید در این باره بحث بشه و اصول اخلاقی لازم شکل بگیره. معضلی که گریبان انسان امروز رو گرفته فقدان اخلاق استفاده از منابع زمین و تکریم محیط زیست بود. اتفاقی که اینبار میتونه برای سیارات همجوار پیش بیاد.

    روزی زمین سیاره ای خالی از زندگی بود ولی مجموعه حوادث و اتفاقات طبیعی در میلیونها سال این فرصت رو به زمین داد تا حیات زمینی رو شکل بده
    اتفاقی که میتونه برای سیارات دیگه هم بیفته. انسان چقد میتونه در سیارات دیگر دست اندازی کنه؟ چقد میتونه آنها رو آلوده کنه؟ اصلا آلودگی در ماه که جو نداره چه معنایی داره؟ و کلی سوال دیگه….