بیگ بنگ: نتایج یک مطالعه جدید و بزرگ در زمینه تاثیر پرتوهای کیهانی بر انسان در ارتفاعات بالا نشان می دهد که خدمه پرواز، فضانوردان و مسافران هوایی در قیاس با افرادی که روی زمین هستند، حدود دو برابر بیشتر در معرض این پرتوهای خطرناک  قرار می گیرند.
به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، این مطالعه که توسط محققان سازمان فضایی آمریکا (ناسا) انجام شد، نشان داد که اشعه های کیهانی ناشی از خورشید و فضا به مولکول ها در اتمسفر برخورد می کنند و باعث پوسیدگی ذرات و تولید پرتو می شود که می تواند برای سلامت انسان مضر باشد. این مطالعه جدید که با استفاده از بالن های هواشناسی انجام شد، در نوع خود یکی از اولین اندازه گیری های پرتو در ارتفاعات 26 هزار تا 120 هزار پایی بالای سطح زمین است.

نتایج این مطالعه نشان می دهد، انسان ها روی زمین غالبا از تاثیر پرتوها در امان هستند، اما خلبان ها، خدمه پرواز و فضانوردان بیشتر در معرض این پرتو خطرناک قرار دارند. محققان برای انجام این مطالعه به نام ‘آزمایش تابش دزیمتری ناسا’ یا (RaD-X)، یک بالن بزرگ پر شده از گاز هلیوم را در سال 2015 در نزدیکی ‘فورت سامر’ در نیومکزیکو به استراتوسفر ارسال کردند.

استراتوسفر(Stratosphere) دومین لایه بزرگ اتمسفر است که بالای تروپوسفر و پایین مزوسفر قرار دارد. افزایش تدریجی دما از ویژگی ‌های این لایه است. بالن یاد شده حامل ابزارهایی برای اندازه گیری اشعه های کیهانی ناشی از خورشید و فضای بین ستاره ای بود. نتایج این مطالعه افزایش مستمر میزان پرتو در قسمت های فوقانی تر اتمسفر را نشان داد، اما مگنتوسفر زمین به صورت یک سپر مغناطیسی عمل می کند و از مانع رسیدن بیشتر این پرتو به زمین می شود.

با این حال ذرات پر انرژی می توانند در مگنتوسفر و اتمسفر نفوذ کرده و با مولکول های نیتروژن و اکسیژن برخورد کنند که باعث تولید این پرتو می شود. یافته های این تحقیق اطلاعات مهمی برای خدمه پرواز در صنعت هوانوردی دارد. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Space Weather منتشر شده است.