بیگ بنگ: اخترشناسان جزئیات سیگنال‌های مرموزی را که از یک کهکشان دوردست می آیند و توسط تلسکوپی در کانادا ردیابی شده را فاش کردند. ماهیت دقیق و سرمنشاء این انفجارهای رادیویی سریع(FRB) در فضا معلوم نیست.

image e FRBبه گزارش BBC، در میان مجموعه‌ای از ۱۳ انفجار رادیویی سریع، یک سیگنال تکرارشونده خیلی غیرعادی وجود داشت که از همان منبع در فاصلۀ ۱.۵ میلیارد سال نوری از زمین می رسید. چیزی شبیه به این پدیده در گذشته فقط یک بار دیگر گزارش شده که توسط تلسکوپ دیگری ردیابی شد. “اینگرید استرز” اخترفیزیکدان از دانشگاه بریتیش کلمبیا گفت: «اینکه قبلا یک بار دیگر چنین رویدادی را مشاهده کرده‌ایم نشان می دهد که شاید این پدیده بیشتر اتفاق می افتد و با تکرار آنها و وجود منابع بیشتری برای مطالعه، ممکن است بتوانیم این معمای کیهانی را حل کنیم – اینکه از کجا می آیند و چه چیزی باعث آنها می شود.»

FRBsرصدخانه “سی اچ آی ام ای” واقع در “اوکاناگان ولی” در بریتیش کلمبیا حاوی ۴ آنتن نیمه استوانه‌ای ۱۰۰ متری است که هر روز سرتاسر آسمان نیمکره شمالی را اسکن می کند. این تلسکوپ سال قبل راه‌اندازی و فعال شد و ۱۳ انفجار رادیویی سریع را فورا ردیابی کرد که شامل همان سیگنال مرموز تکراری بود. شریهارش تندولکار از دانشگاه مک گیل کانادا گفت:«ما یک سینگال تکراری دوم را کشف کرده‌ایم که مشخصات آن خیلی شبیه به سینگال تکرارشونده قبلی است. این اطلاعات بیشتری در مورد ویژگی‌های تکرارشونده‌ها در اختیار ما می گذارد.»

chimephoto media
رادیوتلسکوپ جدید کانادا موسوم به CHIME

“اف آر بی”ها فوران‌های برق آسا و قدرتمندی از امواج رادیویی هستند که از اعماق کیهان می آیند. دانشمندان تاکنون حدود ۶۰ انفجار برق آسا از جنس سیگنال‌های رادیویی و دو سیگنال که تکرار می شوند را ردیابی کرده‌اند. به تصور آنها شاید روزانه حداکثر هزار “اف آربی” در آسمان اتفاق بیافتد. شماری نظریات در مورد علت این سیگنال‌های مرموز وجود دارد.

یک نظریه آنها را به یک ستاره نوترونی با میدان مغناطیسی فوق‌العاده قوی و گردش محوری (وضعی) بسیار سریع و نظریه‌ای دیگر آنها را به دو ستاره نوترونی در حال ادغام نسبت می دهد. به علاوه گروه کوچکی از منجمان هم هستند که می گویند این امواج ممکن است از فضاپیمای موجودات فرازمینی بیاید. جزئیات این پژوهش در نشریه Nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC