بیگ بنگ: ناسا برای یافتن شواهد لازم در مورد وجود حیات فرازمینی‌، برنامه‌های بسیاری را آغاز کرده و انتظار دارد که وجود آنها را در دهه آینده اثبات کند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، دانشمندان ناسا باور دارند که در ۱۰ سال آینده می‌توانند اثراتی از موجودات فرازمینی(میکروسکوپی یا نوعی دیگر) را کشف کنند. آنها چندین طرح و اکتشاف فضایی را برنامه‌ریزی کرده‌اند که به کشف زندگی فرازمینی‌ها اختصاص دارند.

محققان قصد دارند در سال آینده، یک مریخ‌نورد را به سیاره مریخ بفرستند تا نمونه‌های سنگ را از این سیاره سرخ جمع‌آوری کنند و به زمین بیاورند. دو فضاپیمای ناسا نیز قرار است برای کاوش اقیانوس‌های روی سطح قمرهای زحل و مشتری به فضا پرتاب شوند. علاوه بر این، تلسکوپ‌های فضایی جدید نیز سیارات بیرون از منظومه‌شمسی را برای جستجوی حیات بررسی می‌کنند. هدف از این برنامه‌های بزرگ، اثبات وجود فرازمینی‌هایی است که شاید در سیارات دیگر ساکن باشند.

برنامه اثبات وجود فرازمینی‌ها، برنامه جدیدی نیست زیرا ناسا سال‌ها در جستجوی نشانه‌هایی مبنی بر حضور فرازمینی‌ها بوده است اما دانشمندان اخیرا به این باور رسیده‌اند که امکان کشف این موجودات فراهم خواهد شد. برای مثال، “توماس زوربوچن”، مدیر سابق ناسا در نشستی که در سال ۲۰۱۷ برگزار شد، گفت: ما با وجود فعالیت‌هایی که با هدف جستجوی حیات در نواحی متفاوت برگزار می‌شوند، در آستانه یکی از ژرف‌ترین اکتشافاتی قرار داریم که تاکنون انجام شده‌اند.

europamachine“الن استوفان”، از دانشمندان پیشین ناسا در سال ۲۰۱۵ گفت که باور دارد آنها می‌توانند در دهۀ آینده به شواهد محکمی دربارۀ حیات فرازمینی دست یابند. وی گفت: «ما اکنون می‌دانیم که باید جستجوهای خود را در کجا انجام دهیم و در بیشتر موارد نیز فناوری‌هایی را در اختیار داریم.» “دیدیر کوئلوز”، اخترفیزیکدان برنده جایزه نوبل گفت: «من نمی‌توانم باور کنم که ما تنها موجودات کیهان هستیم. سیارات بسیار زیادی برای جستجو وجود دارند و ستارگان بسیاری نیز هنوز بررسی نشده‌اند.»

هنگامی که مریخ‌نورد ناسا در سال ۲۰۲۱ پرتاب شود، مریخ نخستین ایستگاه توقف آن برای بررسی خواهد بود. دیدگاه واقع‌بینانه برای یافتن زندگی روی مریخ، بیشتر با نشانه‌های وجود زندگی در گذشته این سیاره پیوند خورده زیرا شرایط کنونی آن را به سیاره‌ای غیرقابل سکونت تبدیل کرده است. ناسا برای رسیدن به شواهد لازم در مورد وجود فرازمینی‌ها، برنامه‌های خود را سرعت بخشیده و امیدوار است که در آینده شواهد کافی را ارائه دهد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: businessinsider.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.