بیگ بنگ: اخترشناسان با استفاده از آرایه 10 تلسکوپ سینوپتیک در رصدخانه رادیویی اوونز والی موفق به کشف یک انفجار رادیویی سریع(FRB) شده‌اند که تکرار نمی شود. این انفجار FRB 1950523 نامگذاری شده است. علاوه بر این، اخترشناسان با بهره‌گیری از رصدخانه کِک در هاوایی توانستند منشاء این انفجار را مشخص کنند. بر اساس یافته‌ها، این انفجار رادیویی از کهکشان عظیمی سرچشمه می گیرد که تقریبا هشت میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد.

image e Fast Radio Bursts
تصویری هنری از یک تلسکوپ رادیویی در حال کشف انفجار رادیویی سریع.

به گزارش بیگ بنگ، قبل از این اکتشاف، تنها دو انفجار دیگر به نام‌های FRB 180924 و FRB 121102 به کهکشان میزبانی نسبت داده شده بودند. در سال 2017، انفجار رادیویی سریع FRB 121102 به کهکشانی نسبت داده شد که 3 میلیارد سال نوری با ما فاصله داشت. در ماه ژوئن 2019، مشخص شد که انفجار FRB 180924 از کهکشانی بزرگی در فاصله 4 میلیارد سال نوری سرچشمه می گیرد.

دکتر «ویکرام راوی» که با رصدخانه رادیویی اوونز همکاری می کند، گفت: «پیدا کردن محل انفجارهای رادیویی سریعی که بصورت متناوب روشن و خاموش می شوند، چالش‌های بسیاری را به همراه می آورد، زیرا این کار مستلزم تلسکوپ رادیویی است که میتواند هم این رویدادهای کوتاه مدت را کشف کند و هم موقعیت آن را تشخیص بدهد. ما آرایه‌ای جدید از دیش‌های 4.5 متری ساختیم که ناحیه‌ای از آسمان به اندازۀ 150 ماه کامل را تحت پوشش قرار میدهد. برای انجام این کار، سیستم دیجیتال قدرتمندی به پردازش داده‌هایی هم ارز با DVD در هر ثانیه می‌پردازد.» لازم به ذکر است که رصدخانه فوق در شرق کوه‌های سیرا نوادا در کالیفرنیا قرار دارد.

image e FRB

آرایه 10 تلسکوپ سینوپتیک در رصدخانه رادیویی اوونز ولی به جستجوی انفجارهای رادیویی سریع در پهنه‌ای از آسمان به اندازه 150 ماه کامل می‌پردازد (سمت چپ)؛ در این ناحیه، امکان تعیین موقعیت این انفجارها با قدرت بسیار بالا وجود دارد (وسط)؛ پنل سمت راست پروفایل زمانی FRB 190523 را نشان می دهد.

دکتر راوی بیان کرد: «کهکشانِ میزبانِ FRB 190523 کهکشان بزرگی است که به کهکشان راه شیری ما شباهت دارد. این یافته به ما می‌گوید که هر کهکشان حتی کهکشان راه شیری میتواند این نوع انفجارهای رادیویی سریع را ایجاد کند. این اکتشاف همچنین بیان میدارد که شاید لازم است دربارۀ دلیل بروز انفجارهای رادیویی سریع تجدید نظر کنیم. این نظریه که می گوید انفجارهای رادیویی سریع از ستاره‌های مغناطیسی نشات می‌گیرند، شاید تا حدودی به این دلیل به پیش کشیده شد که انفجار رادیویی FRB 121102 از محیط ستاره‌زاییِ فعالی سرچشمه می‌گرفت؛ یعنی جایی که ستاره‌های مغناطیسی جوان میتوانند در ابرنواخترهای ستاره‌های عظیم شکل بگیرند.» این مقاله در مجله Nature منتشر شده است.