بیگ بنگ: چقدر طول می‌کشد تا زمین یک چرخش 360 درجه‌ای کامل به دور خود انجام دهد؟ دقیقاً 24 ساعت نیست؛ این چرخش 23 ساعت و 56 دقیقه طول می‌کشد.

acbcc bبه گزارش بیگ بنگ، اما چون زمین همواره در امتداد مدار خود به دور خورشید گردش می‌کند، نقطۀ متفاوتی در سیاره ما به طور مستقیم در انتهای این چرخش 360 درجه روبروی خورشید قرار می‌گیرد. برای اینکه خورشید دقیقاً به همین موقعیت در آسمان دست یابد، زمین باید یک درجه بیشتر گردش کند. انسان‌ها با این شیوه روزها را اندازه می‌گیرند؛ نَه با چرخش دقیق زمین، بلکه با موقعیت خورشید در آسمان.

به لحاظ فنی، اینها دو نوع متفاوت از روز هستند. روزی که با پایان چرخش 360 درجه‌ای اندازه گرفته شود، «روز نجومی» نامیده می‌شود. اما روزی که بر پایه موقعیت خورشید باشد، «روز خورشیدی» نام دارد. دومی 4 دقیقه طولانی‌تر از اولی است. “جیمز اودانیو”، اخترشناس ِ آژانس فضایی ژاپن می‌گوید: «دلیلش این است که ما در مداری به دور خورشید می‌چرخیم که “روز خورشیدی” در آن 24 ساعت طول می‌کشد. اگر به دور خورشید نمی‌چرخیدیم، هر دو روز یکسان بود.»

“اودانیو” انیمیشن بالا را ساخت تا نحوۀ عملکرد آن را نشان دهد. چون ما در تقویم‌مان طبق روزهای خورشیدی پیش می‌رویم، 365 روز را در قالب یک سال می‌شماریم. اما زمین 365 بار در سال چرخش کامل به دور خودش انجام می‌دهد. این منجم، تفاوت میان این دو نوع روز را به این مسئله نسبت می‌دهد که ما شیء پس‌زمینه‌ای را انتخاب می‌کنیم که مبنای مقایسه‌مان برای چرخش زمین است.

چرخش کامل نسبت به موقعیت خورشید، یک “روز خورشیدی” است و چرخش کامل نسبت به همه ستاره‌هایی که می‌بینیم، “روز نجومی” نام دارد. اگر از “روز نجومی” استفاده کنیم، خورشید هر روز تقریباً چهار دقیقه زودتر طلوع می‌کند. “اودانیو” گفت که پس از گذشت شش ماه از انجام این کار، خورشید دوازده ساعت زودتر طلوع می‌کند. ما ریتم روزانه‌ی خود را به خورشید گره زده‌ایم، نه ستاره‌ها. در واقع، ستاره‌ها به دلیل انتخاب ِ ما هر روز چهار دقیقه زودتر در آسمان ظاهر می‌شوند.