بیگ بنگ: بتازگی تلسکوپ فضایی هابل عکسی از دو کهکشان ثبت کرده که بیش از یک میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارند. با توجه به فاصله‌ی کهکشان‌ها، ما وضعیت یک میلیارد قبل آنها را تماشا می‌کنیم، زیرا سرعت نور محدود است و بصورت آنی در کیهان منتشر نمی‌شود.

SDSS J and LEDA Galactic Overlap

به گزارش بیگ بنگ، در نگاه اول به نظر می‌رسد این کهکشان‌ها در حال ادغام هستند، اما این چنین نیست. این دو کهکشان در واقع میلیون‌ها سال نوری با هم فاصله دارند و فقط از دیدگاه هابل در یک راستا هستند.

کهکشان‌ها اغلب در فضا با هم برخورد می‌کنند و در امتداد بزرگراه‌هایی از ماده تاریک، به سمت گره‌های خوشه کهکشانی کشیده می‌شوند و در آنجا به سمت یک مرکز کهکشانی متقابل جریان پیدا می‌کنند. اما چطور فهمیدیم که این دو کهکشان در حال ادغام نیستند؟

می‌دانیم که SDSS J115331 و LEDA 2073461 در میان یک برخورد غول‌پیکر نیستند، اگرچه سرنخ‌های دیگری نیز وجود دارد. تصاویر هابل نشان می‌دهد این دو کهکشان خیلی شسته و رفته هستند و یک برخورد، آرامش آنها را به هم می‌زد و گرد و غبار و خوشه‌های ستاره‌ای زیادی برجا می‌گذاشت. همچنین بررسی فاصله و نور دو کهکشان نیز نشان می‌دهد که میلیون‌ها سال نوری با یکدیگر فاصله دارند. جزئیات بیشتر از این کهکشان‌ها را در ویدئوی بالا تماشا کنید:

قطر جهان قابل مشاهده در حدود ۹۳ میلیارد سال نوری است… در جهان قابل مشاهده بیش از دو تریلیون کهکشان وجود دارد، در هر کهکشان میلیاردها میلیارد منظومه خورشیدی به همراه سیارات و اقمارشان وجود دارد! آیا هنوز هم می‌توان تصور کرد در کیهان تنهاییم؟!!!

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. سلام وقتی عمر جهان کمتر از چهارده میلیارد سال است چطور میتونیم 93 میلیارد سال نوری را ببینیم 93 میلیارد سال نوری حجم هابل نیست؟