بیگ بنگ: سالانه هزاران کودک به سرطان مبتلا می‌شوند و بسیاری از آنها از این بیماری جان سالم به در نمی‌برند. در همین راستا، ناسا با همکاری مرکز سرطان اندرسون پروژه‌ای را تعریف کرده‌اند که با آن بتوانند توجه این کودکان را به خود جلب و روحیه آنها را عوض کنند.

636036660452742794به طور متوسط، از هر 285 کودکی که در ایالات متحده تولد می‌شوند، یکی از آنها قبل از 20 سالگی به بیماری سرطان مبتلا می‌شود. اما تجربه درمان سرطان در کودکان واقعا امری ناراحت‌کننده است و با اضطراب و افسردگی شدید آنها همراه است. بر همین اساس، پزشکان معتقدند که سلامت روانی و مثبت بودن افکار این کودکان در درمان آنها و حتی روحیه خانواده‌هایشان اثرات بسیار خوبی دارد و همین امر نیز موجب شده است که دانشمندان ناسا و مرکز سرطان اندرسون به فکر این بیفتند که با استفاده از وسایلی که در دست دارند، روحیه این کودکان را تقویت کنند.

رونالد دی‌پینو، رئیس مرکز اندرسون، در این مورد گفت: «سرطان بیماری ساده‌ای از نوع ژنتیک یا سلول‌های غیرطبیعی نیست بلکه بیماری‌ای است که کل خانواده را درگیر می‌کند». این مرکز با همکاری ناسا پروژه‌ای را با نام «پروژه هنر لباس‌های فضایی» تعریف کرده‌اند که در آن، سه ماکت از لباس‌های فضایی با نام‌های «امید»، «شجاعت» و «پیوستگی» و با نمونه پارچه‌های نقاشی شده توسط بیماران، خانواده آنها، کارمندان مرکز سرطان و حتی فضانوردان دوخته می‌شود که در ابعاد واقعی لباس‌های فضانوردان است.

فضانورد "نیکول استات" برای حمایت از کودکان سرطانی در این طرح شرکت کرد.
فضانورد “نیکول استات” برای حمایت از کودکان سرطانی در این طرح شرکت کرد.

جاکوب بالارد، یکی از کسانی که با بیماری سرطان جنگیده و بهبود یافته است، می‌گوید: «این پروژه روشی است تا کودکان سرطانی بتوانند با کودکان دیگری که به بیماری آنها مبتلا هستند ارتباط برقرار کنند. دوست‌های جدید پیدا کنند و دیگر احساس تنهایی نکنند». در واقع، در این پروژه، کودکان بیمار از طریق هنر و همچنین با الهام از فضانوردانی که با شرایط سخت بی‌وزنی به فضا سفر کرده‌اند، با بیماری خود مقابله می‌کنند.

در این پروژه، ناسا الگوهای اصلی این لباس‌های فضایی را به یک شرکت تولید و مهندسی با نام ILC Dover که خودش لباس‌های فضایی را برای فضانوردان ناسا می‌دوزد، ارائه کرده است تا با جمع‌آوری تکه‌پارچه‌های رنگ‌آمیزی شده کودکان، آنها را به هم بدوزد و به شکل یک لباس فضایی و قابل پوشیدن درآورد. اولین لباس فضایی یعنی لباس امید از بیش از 600 تکه پارچه نقاشی‌شده توسط بیماران، خانواده‌های آنها و کارکنان مرکز اندرسون و ناسا دوخته شد. این امر نشان می‌دهد که بیماران و خانواده‌های آنها چقدر به درمان آنها امیدوارند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: yahoo.com