بیگ بنگ: ناسا اعلام کرد که سیارک خطرناک “آپوفیس” که تصور می‌شد در سال ۲۰۶۸  به زمین برخورد کند، حداقل تا ۱۰۰ سال آینده به زمین برخورد نخواهد کرد و با فاصلۀ ایمن از کنار زمین گذر خواهد کرد.

دانشمندان تصور می‌کردند که سیارک آپوفیس در سال ۲۰۳۶ یا ۲۰۶۸ به زمین برخورد کند، اما عبور دو هفته پیش این سیارک از کنار زمین، موجب شد اخترشناسان داده‌های مفیدی بدست بیاورند. دانشمندان از یک آنتن رادیویی استفاده کردند تا حرکت “آپوفیس” را ردیابی کنند و دریافتند که تاثیر این سیارک دیگر به آن صورت که احتمال می‌رفت، نیست.

pia anno
عکس رادیویی سیارک آپوفیس که چندی پیش ثبت شد

این سیارک چند سال دیگر و در روز ۱۳ آوریل سال ۲۰۲۹ میلادی هم از فاصله ۳۱ هزار و ۹۰۰ کیلومتری زمین عبور می‌کند. می‌توان این گذر سیارک را با چشم غیرمسلح از غرب استرالیا و برای مدت کوتاهی رصد کرد. البته دانشمندان گذر این سیارک در سال ۲۰۶۸ را بسیار خطرناک می‌دانستند که مشاهدات جدید خطر برخورد به زمین را منتفی می‌داند. “داوید فارنوچیا”، پژوهشگر ناسا گفت: دیگر احتمال برخورد در سال ۲۰۶۸ وجود ندارد و محاسبات ما خطری را حداقل برای ۱۰۰ سال آینده نشان نمی‌دهند. شبیه‌سازی گذر این سیارک از کنار زمین در سال ۲۰۲۹ را در ویدئوی زیر تماشا کنید:

“مارینا بروزوویچ”، از دانشمندان “آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا” گفت: اگرچه “آپوفیس” اخیرا به زمین نزدیک شد، اما هنوز حدود ۱۷ میلیون کیلومتر با سیاره ما فاصله دارد. ما توانسته‌ایم اطلاعات بسیار ارزشمندی در مورد فاصله آن با زمین به دست بیاوریم. وی افزود: این بررسی نه تنها کمک کرد تا احتمال خطر را رد کنیم، بلکه یک فرصت شگفت‌انگیز علمی را برای ما فراهم می‌کند.

سیارک «آپوفیس» که نامش را از خدای خشم و تخریب در مصر قدیم گرفته، در سال ۲۰۰۴ توسط اخترشناسان “رصدخانه ملی کیت پیک” کشف شده و در مدار خورشید قرار دارد که از کمربند کویپر به سمت زمین حرکت می‌کند. دانشمندان از آن زمان تاکنون همه حرکات این سیارک را مورد بررسی قرار داده‌اند تا داده‌های بیشتری در مورد مسیر حرکت آن به دست بیاورند. محاسبات فعلی گویای آن است که آپوفیس شانس بسیار کمی برای برخورد به زمین دارد؛ احتمال برخورد آن یک در صد هزار است.

مدار سیارک‌های خطرناک در اطراف زمین

‌‌‌بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۱۴۰۰ سیارک خطرناک در اطراف زمین وجود دارد. اگر این اجرام فضایی بیشتر از ۷.۵ میلیون کیلومتر به زمین نزدیک شوند و قطر آنها بزرگ‌تر از ۱۰۰ متر باشد، ناسا آنها را به عنوان جرم بالقوه خطرناک یا به اختصار PHO طبقه‌‌بندی می‌کند.