بیگ بنگ: به لطف تیمی از دانشمندان علوم سیاره‌ای، سیاره‌ ولکان در فیلم پیشتازان فضا، خانه‌ اجدادی اسپاک و گونه‌های او، کمی به حقیقت نزدیکتر شده است.

planet
تصویر هنری از سیارۀ تازه کشف شده‌ای که به دور ستاره‌ 40 Eridani A می‌چرخد (ستاره‌ای که در فیلم «جنگ ستارگان» معروف شد).

به گزارش بیگ بنگ، از آنجاییکه سازندگان فیلم «پیشتازان فضا» در نهایت سیارۀ ولکان را به یک ستاره واقعی به نام 40 Eridani A نسبت دادند، دانشمندان برای سال‌ها به این فکر می‌کردند که آیا یک معادل حقیقی برای این سیاره‌ دوست‌داشتنیِ علمی-تخیلی وجود دارد، چه با ساکنینی بر روی آن، چه بدون آنها. و اکنون تیمی از دانشمندان اعلام کردند که این ستاره واقعأ میزبان یک سیاره است.

بوما، نویسنده‎ ارشد این تحقیق جدید و اخترشناس در دانشگاه فلوریدا گفت: «این ستاره را می‌توان با چشم غیرمسلح دید، برخلاف ستارگان میزبانِ بیشتر سیاراتِ شناخته شده که تا به امروز کشف شده‌اند. اکنون هر کسی می‎‌تواند 40 Eridani A را در یک شب صاف ببیند و با افتخار به خانه‌ اسپاک اشاره کند.» این ستاره در فاصلۀ تقریبی 16 سال نوری تا زمین قرار دارد و HD 26965 نیز نامیده می‌شود. رنگ آن نارنجی است زیرا کمی کوچکتر و خنک‌تر از خورشید ما است. اما شباهت‌های آشکاری نیز با ستاره‌ زمین دارد: تقریبأ سن یکسانی دارد و الگوی لکه‌های خورشیدی آن نسبتأ شبیه است. این خبر خوبی برای کسانی است که به دنبال ساکنین واقعی سیارۀ ولکان می‌گردند. مت موترسپاگ، اخترشناس در دانشگاه ایالتی تنس و یکی از نویسندگان این تحقیق گفت: «HD 26965 می‌تواند ستاره‌ میزبان ایده‌آلی برای یک تمدن پیشرفته باشد.»

دو ستارۀ اضافی HD 26965 را همراهی می‌کنند و از سطح سیاره قابل مشاهده هستند. خودِ این سیاره به اندازه‌ ستاره‌اش جالب نیست زیرا این جهان به نظر کمی نزدیک به خورشیدش گردش می‌کند، در نتیجه باعث می‌شود منطقه‌ قابل سکونت خوبی نباشد زیرا آب مایع در سطح آن حفظ نمی‌شود. هرچند، دانشمندان هنوز با دقت بررسی می‌کنند که چه خصوصیات دیگری می‌تواند قابل سکونت بودن این یک سیاره را تعیین کند. این سیارۀ تازه کشف شده تقریبأ دو برابر اندازه‌ زمین است و یک سال در آن حدود 42 روز طول زمینی می‌کشد.

محققان از کشف این سیاره خیلی هیجان‌زده‌اند، نه فقط بخاطر ارتباط این سیاره با فیلم پیشتزاان فضا، بلکه بخاطر اینکه این سیاره اولین سیاره‌ فرازمینی است که توسط کاوش سیاره‌ دارما کشف شده؛ کاوشی که برای شکار سیارات نسبتأ کوچک در اطراف ستارگان نسبتأ درخشان طراحی شده است. این تحقیق در ماهنامه‌ اطلاعیه‌های انجمن ستاره‌شناسی منتشر شده است.