بیگ بنگ: بیش از 100 سال است که انسان‌ها از امواج رادیویی برای برقراری ارتباط در سراسر زمین استفاده می‌کنند. جالب است بدانید بخشی از این امواج به فضا نشت پیدا می‌کنند و احتمال دارد توسط گونه‌ای هوشمند دریافت شوند. بتازگی گروهی از دانشمندان که دورترین فضاپیماهای بشر را ردیابی می‌کنند، می‌گویند که احتمال دارد بیگانگان تا سال ۲۰۲۹ با زمین ارتباط برقرار کنند.

An artist's impression of a Pioneer spacecraft on its way to interstellar space

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، گروهی از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا بر این باورند که بیگانگان فضایی می‌توانند تا سال ۲۰۲۹ با زمین تماس بگیرند. طبق محاسبۀ دانشمندان سیگنال رادیویی که خیلی قبل‌تر به کاوشگر پایونیر ۱۰ ارسال شده بود، در سال ۲۰۰۲ به یک ستارۀ کوتوله سفید در فاصله ۲۷ سال نوری از سیاره ما رسید.

محققان دانشگاه کالیفرنیا امیدوارند که این سیگنال توسط فرازمینی‌ها، رهگیری شده باشد و آنها به زمین پاسخ بدهند. تیم مطالعه تخمین زدند که پیام برگشتی از هر موجود بیگانه در نزدیکی این ستارۀ مرده می‌تواند در سال 2029 به ما برسد. در این مطالعه از سیگنال‌های ارسال شده از زمین به کاوشگرهای ویجر ۱، ویجر ۲، پایونیر ۱۰، پایونیر ۱۱ و نیوهورایزنز استفاده شد و از مکان‌هایی که ممکن است سیگنال‌ها هنگام ارسال به سوی آنها منتشر شده باشند، نقشه‌برداری شد.

دانشمندان برای ارتباط با این فضاپیماها از آنتن‌های رادیویی شبکه ایستگاه عمیق(DSN) استفاده کردند تا به دانلود داده‌های علمی و داده‌های تله‌متری بپردازند. این سیگنال‌ها فراتر از کاوشگر رفته و در فضای میان ستاره‌ای پخش شده‌اند.

Deep Space Network antenna

شبکه ایستگاه عمیق مجموعه‌ای بین‌المللی از آنتن‌های رادیویی غول‌پیکر متعلق به ناسا است که از ماموریت‌های فضاپیمای بین سیاره‌ای، به‌علاوه تعدادی که به دور زمین می‌چرخند، پشتیبانی می‌کنند. محققان مشخص کردند که سیگنال‌ها به ویجر ۲، پایونیر ۱۰ و پایونیر ۱۱ پیش از این حداقل با یک ستاره برخورد داشته است.

سیگنال پایونیر ۱۰ با یک ستاره کوتوله سفید در سال ۲۰۰۲ مواجه شد و تا سال ۲۳۱۳ با ۲۲۲ ستاره دیگر برخورد خواهد داشت. سیگنال‌های ویجر ۱ و نیوهورایزنز در آینده نزدیک با اولین ستاره‌های خود روبرو خواهند شد. در این مطالعه آمده است: زودترین زمانی که می‌توانیم انتظار دریافت پیام برگشتی از حیات فرازمینی هوشمند بالقوه را که ناشی از سیگنال ارسالی کاوشگر ویجر ۱ است، داشته باشیم، سال ۲۱۰۹ است.

با این حال، برخی از اخترشناسان با این ایده موافق نیستند. “کیتلین راسموسن” اختر زیست‌شناس دانشگاه واشنگتن که در این مقاله فعالیت نداشته، می‌گوید که این تحقیق تمرین جالبی است، اما بعید است که به نتیجه برسد. جزئیات بیشتر این پژوهش در journal Publications of the Astronomical Society of the Pacific منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: popsci.com , dailymail.co.uk