بیگ بنگ: بر اساس تحقیقات جدید پروفسور «یان کرافورد» از دانشگاه لندن و دکتر «دیرک شولز ماکوچ» از دانشگاه ایالتی واشنگتن، احتمالا دو پنجره سکونت‌پذیری برای ماه وجود داشته است.

image e Early Moon
تصویری از ماه اولیه

به گزارش بیگ بنگ، اخترزیست شناسان گفتند: «شرایط در سطح ماه برای پشتیبانی از گونه‌های ساده حیات مدتی کوتاه پس از شکل گیری ماه کفایت میکرده است. گفتنی است که ماه از یک دیسک در چهار میلیارد سال گذشته پدید آمد و در پی افزایشِ حداکثری فعالیت آتشفشانی در حدود 3.5 میلیارد سال گذشته به وقوع پیوست. در طول هر دو دوره، ماه مقادیر بسیار زیای از گازهای فرار اَبَرداغ به بیرون پخش می کند؛ مثل بخار آب. راه یافتن گاز از بخش‌های درونی ماه به بیرون باعث ایجاد نهرهایی از آب مایع در سطح ماه و اتمسفری نسبتا متراکم گردید. انتظار می رود آب مایع به مدت میلیون‌ها سال در اتمسفر باقی مانده باشد.»

دکتر «دیرک شولز ماکوچ» بیان کرد: «اگر آب مایع و اتمسفر مناسب برای مدتی طولانی در ماه اولیه وجود داشت، انتظار می رود سطح ماه دستکم برای مدتی کوتاه قابل سکونت بوده باشد.» یافته‌های محققان که در مجله «اخترزیست شناسی» منتشر شده است، بر پایه نتایج حاصل از ماموریت فضایی و تجزیه و تحلیل‌های حساسِ سنگ‌ها و نمونه‌های خاک از ماه استوار می باشد که نشان می دهد ماه بر خلاف تصور، چندان خشک نیست. در سال 2010، رادار ناسا که بر روی فضاپیمای چاندریان-1 نصب شده بود، موفق به شناسایی رسوبات یخ در نزدیکی قطب شمال ماه شد. این فضاپیما چندین گودال کوچک مملو از یخ نیز شناسایی کرد. تخمین زده می شود که حداقل 600 میلیون تُن یخ در ماه وجود داشته باشد. افزون بر این، شواهدی قوی از وجود مقادیر بالایی از آب در گوشته ماه در دست می باشد که تصور می شود در زمان شکل‌گیری ماه در آن رسوب کرده باشد. احتمالا ماه اولیه از یک میدان مغناطیسی بهره می برده است که از گونه‌های حیات در قسمت سطح از بادهای خورشیدی مضر محافظت می کرده است.

image e Moon Water
ماهواره ناسا در قطب‌های وجود ماه یخ آب را نشان می دهد

دانشمندان افزودند: «اگر آب مایع و اتمسفر مناسب برای مدتی طولانی در ماه اولیه وجود داشت، انتظار می رود سطح ماه دستکم برای مدتی کوتاه قابل سکونت بوده باشد و احتمالا مجموعه‌ای از مواد لازم برای حیات را هم داشته است. چه حیات در ماه پیدا شده باشد و چه از جای دیگر به آنجا منتقل شده باشد، هنوز جای بحث و بررسی وجود دارد و تنها با یک برنامه جامع کاوش ماه در آینده است که می توان به مسائلی از این قبیل پاسخ داد. یکی از جنبه‌های مهم چنین برنامه کاوشی، بدست آوردن نمونه‌هایی از رسوباتی است که قدمت آنها به زمانِ اوج فعالیت آتشفشانی در ماه یعنی 3.5 میلیارد سال قبل بازمی گردد. هدف از این کار، تعیین این نکته است که آیا شرایط آب یا سایر نشانه‌هایی از مناطق قابل سکونت در آن زمان برقرار بود یا خیر.» اما تحقیقی که بتازگی انجام شده از وجود یخ‌آب در مناطق قطبی ماه پرده برداشته است، داده‌های ماهواره نقشه‌بردار کانی‌شناسی ناسا شواهد قطعی از وجود یخ‌آب در قطب شمال و قطب جنوب کره ماه را نشان میدهد؛ اگر بشر قصد مهاجرت به ماه را داشته باشد این منابع برایش مفید میباشد.