بیگ بنگ: یکی از ترسناک‌ترین جهان‌های منظومۀ شمسی‌مان “انسلادوس” است. در این عکس که فضاپیمای کاسینی در 1 نوامبر سال 2009 از انسلادوس گرفته، این قمر از پشت توسط خورشید درخشان شده است. این درخشش دراماتیک آبفشان‌هایی را نشان می دهد که از سمت قمر زحل در قطب جنوب به قطر 500 کیلومتر به فضا منتشر می شوند.

به گزارش بیگ بنگ، این آبفشان‌های یخی که توسط کاسینی در سال 2005 کشف شدند احتمالا به یک اقیانوس در زیر پوستۀ یخی انسلادوس متصل شده‌اند. آنها مواد را مستقیما برای حلقه خارجی E زحل تامین می کنند و باعث می شوند سطح انسلادوس مثل برف انعکاس پیدا کند. در این تصویر، حلقه‌های یخی زحل نور خورشید را به سمت دوربین‌های کاسینی پخش می کنند. در پس این حلقه‌ها، قمر پاندورا مشخص است که 80 کیلومتر قطر دارد و تا حدی توسط نور خورشید روشن شده است.

در زمان ثبت این عکس رنگی طبیعی کاوشگر کاسینی حدود 240000 کیلومتر تا انسلادوس و 566800 کیلومتر تا پاندورا فاصله داشت. فضاپیمای کاسینی ماموریت خود را در 15 سپتامبر 2017 به پایان رساند. ماموریت کاسینی یک پروژۀ مشارکتی میان ناسا، آژانس فضایی اروپایی و آژانس فضایی ایتالیا است. مدارگرد کاسینی و دو دوربین آن توسط آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا طراحی، توسعه و مونتاژ شدند.

منابع: apod , NASA