بیگ بنگ: این صورت فلکی کوچک در ابتدا به اسم سپر سوبیسیانوم یا سپر سوبیسکی نامگذاری شد که به افتخار پادشاه لهستان در قرن هفدهم جان سوم سوبیسکی بود ولی در واقع جنبه تبلیغ داشت امروزه این نام کوتاه شده و به صورت کلمه سپر در آمده‌ است.  زمان رسیدن به نصف النهار 24 مرداد و مساحت آن 109 درجه مربع می باشد.

Scutum

هر چند این صورت فلکی شامل ستاره‌های ضعیفی است ولی به لحاظ قرار گرفتن نزدیک به مرکز کهکشان راه شیری ، دارای چندین خوشه ستاره‌ای و دو جرم از مسیه است. بخشی از صورت فلکی مار نیز یعنی دم آن در مجاورت این صورت فلکی سپر قرار دارد.

ستاره‌ها

آلفا-سپر: پرنور ترین ستاره صورت فلکی سپر آلفا سپر می باشد که طیفی از نوع III K۳ دارد، قدرش ۳.۹ و در فاصله ۱۸۰ سال نوری از ما قرار دارد.

بتا – سپر: دومین ستاره ی پرنور سپر که یک جفت دوقلوی ستاره ای است، که 690 سال نوری بازمین فاصله دارد، این ستاره یک غول زرد رنگ(G7) و همدم کم نوری دارد.

گاما – سپر : با فاصله ی 291 سال نوری از زمین با قدر 4.67 می درخشد.

اجرام عمقی آسمان

M۱۱ یک خوشه باز از قدر ششم به فاصله ۱۸۰ سال نوری واقع در ۲ درجه جنوب شرقی بتای سپر است این خوشه دارای ۲۰۰ ستاره از قدر های۹ تا ۱۴ در پهنه‌ای از آسمان به طول ۱۰ دقیقه قوس یمی باشد M۲۶ در حدود ۵ درجه‌ای جنب بتای سپر بوده که قدر آن ۹ و به عنوان یک خوشه باز در فاصله ۵۰۰۰ سال نوری تا زمین قرار گرفته‌است.

منابع :

کتاب صورتهای فلکی – دکتر گری مکلر – دکتر مارک چارترند مترجم مهندس احمد دالکی

کتاب صورتهای فلکی دکتر اوبلاکر ترجمه بهروز بیضایی

مطالعه بیشتر در: Scutum

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.