بیگ بنگ: یک پژوهش‌ جدید که با داده‌های تلسکوپ فضایی هابل بدست آمده نشان می‌دهد که کم‌نور شدن غیرعادی ستاره‌«ابط الجوزا» به احتمال زیاد ناشی از حجم عظیمی از موادی است که این ستاره به بیرون پرتاب کرده و موجب شده یک چهارم نور ستاره مسدود شود. به گفته محققان این مواد موجب تشکیل ابری از غبار تیره در اطراف ابط الجوزا شدند، در نتیجه بخشی از نور ستاره مسدود شده است.

image e Betelgeuseبه گزارش بیگ بنگ، تلسکوپ فضایی هابل با اندازه‌گیری خطوط طیفی منیزیم یونیزه شده که در اواخر سال ۲۰۱۹ و در ۲۰۲۰ ثبت کرد، توانست فضای بیرونی ستاره را مورد بررسی قرار می‌دهد. پژوهشگران از سپتامبر تا نوامبر ۲۰۱۹ (شهریور تا آبان ۱۳۹۸) جریان عبوری از سطح ستاره به جو بیرونی را اندازه‌گیری کردند.

این مادۀ داغ و چگال راه خود را فراتر از “ابط الجوزا” ادامه داد و به میلیون‌ها کیلومتر رسید. از نظر پژوهشگران چنین فاصله‌ای به اندازه‌ کافی سرد است تا چنین ابر گردوغباری در اطراف ِ ستاره تشکیل دهد. مشاهدات جدید نیز در سال 2020 نیز نشان می‌دهد رفتار ِ جو بیرونی ستاره، به حالت عادی بازگشته است.

image e Betelgeuse“ابط الجوزا”، دومین ستارۀ درخشان در صورت فلکی شکارچی و یک ستارۀ غول‌ سرخ است که تقریباً 725 سال نوری از زمین فاصله دارد. “ابط الجوزا” با شعاعی در حدود 1400 برابر بزرگتر از خورشید، یکی از بزرگترین ستارگان شناخته شده است. همچنین یکی از درخشان‌ترین ستارگان شناخته شده است و نوری بیشتر از 100 هزار خورشید را ساطع می‌کند.
‌‌
این ستاره با قدمت تنها 8 میلیون سال، رفته رفته به پایان عمر خود نزدیک می‌شود و به زودی محکوم به انفجار ابرنواختری است. اما پژوهش جدید دانشمندان نشان می‌دهد که کم نور شدن غیرمعمول این ستاره، که از اکتبر سال 2019 آغاز شده، لزوماً نشانۀ یک رخداد ابرنواختری قریب الوقوع نیست. جزئیات بیشتر این پژوهش در Astrophysical Journal منتشر شده است.

‌‌