بیگ بنگ: امسال تلسکوپ هابل در جشن تولد 29 سالگی‌اش عکسی زیبا از سحابی خرچنگ جنوبی منتشر کرد. در این پست عکس‌هایی رو می بینید که تلسکوپ فضایی هابل از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۰۹ بمناسب جشن تولدش و پرتابش به فضا منتشر کرده است.

photo
نمایی از سحابی عقرب جنوبی- انتشار سال 2019

۱-سحابی مرداب که یک پرورشگاه ستاره‌ای هست و حدود ۴۰۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد.

سال انتشار: 2018
photo۲- یک جفت کهکشان مارپیچی با نام ­های NGC 4302 (که آنرا از لبه مشاهده می­ کنید) و NGC 4298 را نشان می ­دهد که هر دو در فاصله ­ی ۵۵ میلیون سال نوری از زمین، در قسمت شمالی صورت فلکی گیسو واقع شده‌اند.

سال انتشار: 2017
photo۳-سحابی حباب در نتیجه گاز ستاره‌ای پرسرعت و داغ یک ستاره در درون آن ساخته شده است. این سحابی در فاصله حدود ۷۱۰۰ سال نوری از سامانه ی خورشیدی ما قرار دارد.

سال انتشار: 2016
photo۴-خوشۀ بزرگ ستاره‌ای وسترلند 2 حدود ۳۰۰۰ ستاره را در فاصلۀ ۲۰ هزار سال نوری از زمین و در صورت فلکی شاه تخته را نشان می دهد.

سال انتشار: 2015
photo۵-سحابی سر میمون در فاصله حدود ۶۴۰۰ سال نوری از زمین و در صورت فلکی جبار یا شکارچی واقع شده است. این سحابی اکثرا از گاز هیدروژن فشرده و یونیزه تشکیل شده و رنگ هایی زنده و پرطراوت را می توان دید.

سال انتشار: 2014
photo۶-این نما سحابی سر اسب ۱۵۰۰ سال نوری تا زمین فاصله دارد. تصویر غبار و گاز این سحابی زیبا و متمایز در نور مادون قرمز از سوی تلسکوپ هابل ثبت شده است.

سال انتشار: 2013
photo۷-چشم انداز تلسکوپ هابل تصویری خیره‌کننده از سحابی رتیل نشان می دهد. این سحابی در فاصله‌ای حدود ۱۷۰۰۰۰ سال نوری از ما در ابر ماژلانی بزرگ و در یک منطقه وسیع تولد ستاره‌ای جای دارد.

سال انتشار: 2012
photo۸-آرپ۲۷۳ نام یک جفت کهکشان در حال تعامل است که فراسوی دوردست کهکشان راه شیری، در فاصلهٔ بیش از ۳۰۰ میلیون سال نوری از آن قرار دارد.

سال انتشار: 2011
photo۹-سحابی بزرگ کشتی یا اتا کارینا(NGC 3372) با پهنای ۳۰۰ سال نوری یکی از بزرگترین اجرام غیر ستاره‌ای در کهکشان ما است که مانند جواهری در جنوب آسمان و صورت فلکی زورق می درخشد.

سال انتشار: 2010
photo۱۰-معمولأ وقتی کهکشان‌ها با هم برخورد می کنند، تشکیل ستاره محدود به دیسک‌های کهکشانی یا دنباله‌های کشندی می شود. گروه کهکشانی Arp 194 که با هم در حال ادغام هستند 600 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارند.

سال انتشار: 2009
photoتلسکوپ فضایی هابل پنجره‌ای است که شگفتی‌های کیهان را به ما نشان می‌دهد. انتظار می‌رود که هابل ۵ سال دیگر هم فعالیت کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: hubblesite.org