بیگ بنگ: در 14 فوریه سال 1990، کاوشگر فضایی «ویجر 1» برای همیشه دوربین‌های خود را خاموش کرد. تنها نیم ساعت قبل از آن، موفق شد آخرین عکس‌اش را بگیرد. امروزه بشر این عکس را با عنوان «نقطه آبی کمرنگ» می‌شناسد. زمین که در پرتوی نور خورشید می‌درخشد، بصورت یک نقطۀ آبی کمرنگ در پوچیِ فضا به چشم می‌خورد.

new pale blue dot body image size
نسخۀ جدید عکس «نقطۀ آبی کمرنگ»

به گزارش بیگ بنگ، ما قبل از آن هیچ‌گاه چنین عکسی از زمین مشاهده نکرده بودیم. این عکس از آسیب‌پذیر بودن و تنها بودن زمین در پهنه بی‌کران فضا حکایت دارد. آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا 30 سال پس از انتشار عکس اصلی، حالا نسخه تازه‎ای از عکس ِ زمین منتشر کرده و این عکس کاملاً نفس‌گیر و قابل توجه است.

بله، این نقطۀ کوچکی که به سختی می‌توانید ببینید، سیاره ما زمین است. اخترشناس افسانه‌ای «کارل سیگن» این چنین گفته است: «هر انسانی که تاکنون در طول تاریخ به دنیا آمده، در این نقطه آبیِ کوچک زندگی کرده است.» بتازگی “کِوین ام. گیل” مهندسِ آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، به بررسی داده‌های اصلیِ حاصل از دوربین زاویه باریک ویجر 1 پرداخت. او کانال‌های رنگی را مجددا به حالت تعادل در آورد و جزئیات بیشتر را در قالب پرتوهای نور خورشید نشان داد. وقتی این عکس گرفته شد، کاوشگر فضایی در فاصلۀ ۶.۴ میلیارد کیلومتری از زمین قرار داشت و سیاره ما تنها 0.12 از پیکسل را اشغال کرده است.

voyager mosaic full«نقطه آبی کمرنگ» بخشی از عکس خانوادگی را تشکیل می‌دهد که فضاپیمای ویجر 1 از منظومه شمسی ما گرفت؛ اقدامی که در ابتدا بعنوان بخشی از ماموریت ویجر در نظر گرفته نمی‌شد، اما ایدۀ درخشان کارل سیگن وضعیت را تغییر داد. سیگن این فرصت را غنیمت شمرد تا از سیاره ما که در اقیانوس کیهانی بزرگی شناور است، عکس بگیریم.

“کارل سیگن” در کتاب خود تحت عنوان «نقطه آبی کمرنگ» در سال 1994 می‌نویسد: «سیاره ما یک نقطۀ تنها در فضای بزرگ و تاریک کیهان است. با این همه بزرگی و عظمت کیهان٬ هیچ نشانه‌ای از اینکه کمکی از جایی می‌رسد تا ما را از شر خودمان در امان نگاه دارد٬ دیده نمی شود.»

عکس موزائیکی ویجر 1 از منظومه شمسیِ ما برای چندین سال در اودیتوریوم آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا به نمایش در آمده است. بر اساس اعلام سازمان فضایی ناسا، عکس زمین دوباره به‌روزرسانی خواهد شد؛ بازدیدکنندگان بی‌صبرانه منتظر این هستند که آن را از نزدیک دیده و لمسش کنند. امیدواریم عکس جدید از زمین برای نسل‌های آتی الهام‌بخش باشد.