بیگ بنگ: دو تَن از فضانوردان ناسا به نام «داگ هرلی» و «باب بنکِن» به مرکز فضایی کِنِدی در فلوریدا رسیدند تا خود را برای ماموریت تاریخیِ خود آماده کنند. این دو فضانورد به کمک موشک و سیستم کپسولی که شرکت اسپیس ایکس ساخته، روانۀ ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهند شد.

KfxBZMHhSofAXKKFDbBبه گزارش بیگ بنگ، این پرتاب اولین سفر سرنشین‌دار اسپیس ایکس بوده که قصد دارد فضانوردان ناسا را به ایستگاه فضایی برساند. همچنین نخستین پرتاب سرنشین‌دار به فضا از خاک آمریکا از سال ۲۰۱۱ تاکنون میباشد، چون در آن سال ناسا شاتل فضایی را بازنشسته کرد و‌ پس از آن برای ارسال فضانوردان آمریکایی از موشک سایوز متعلق به روسیه کمک گرفتاما در سال 2011 این رویه را با بازنشسته شدنِ آخرین شاتل فضایی تغییر داد.

هرلی و بنکن از مرکز پروازهای فضایی سازمان ناسا در تگزاس به فلوریدا آمدند. این دو نفر در تگزاس دوره قرنطینه‌شان را سپری می‌کردند. این فضانوردان که خود را برای پرواز برنامه‌ریزی شده در روز چهارشنبه 27 می آماده می‌کنند، در کِندی نیز پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و سلامتی‌شان را در اولویت قرار خواهند داد. موشک فالکون 9 و کپسول دراگون به سکوی پرتاب مشهور (Complex 39A) منتقل شده‌اند. در این مرکز، هر 9 موتور موشک فالکون در ابتدا روشن شده و آزمایش خواهند شد.

NHQهرلی و بنکن به همراه کارکنان آژانس فضایی که از زمین حمایت می‌کنند، مرحله آزمایشیِ «crew dry dress» را نیز باید پشت سر بگذارند. در این اقدام، افراد در فضاپیما قرار گرفته و به سمت سکوی پرتاب هدایت خواهند شد. خدمه حتی درون کپسول هم برده خواهند شد تا همه از نقش خود در این ماموریت بزرگ آگاه باشند.

“هرلی” فضانورد 53 ساله درباره دراگون گفت: «این یک وسیله نقلیه فضایی شگفت‌انگیز است. یقیناً شاتل فضایی نیست و با آن فرق دارد. این کپسول، بسیار کوچک‌تر است. این کپسول با کمک جدیدترین فناوری‌ها ساخته شده و از اینکه قرار است درون یک فضاپیمای واقعی قرار بگیریم، بسیار هیجان‌زده هستیم. این تنها پنجمین‌بار است که فضانوردان آمریکایی با یک طرح فضاپیماییِ کاملاً جدید به مدار زمین فرستاده می‌شوند.»

www.weaselzippers.uswp contentuploadsVRG ILLO . x
“باب بنکن” سمت راست و “داگ هرلی” در سمت چپ

“بنکن” فضانورد 49 ساله نیز خاطرنشان کرد: «همۀ کسانی که در سال‌های گذشته گام‌های موثری در ماموریت‌های فضایی برداشته‌اند، الهام‌بخشِ ما در اجرای این ماموریت جدید هستند. هر موقع که فرصت گفتگو با این فضانوردان را به دست آوردیم، این نکته را گوشزد کردند که باید خودمان را برای مواجهه به هر نوع شرایطی آماده کنیم.»

ماموریت فضاییِ ناسا در چهارشنبه، یک لحظه کلیدی در راهبرد ناسا برای تغییر شیوۀ اجرای فعالیت‌های فضایی است. در همین راستا، ناسا از سال 2010 با شرکت خصوصی اسپیس ایکس وارد همکاری شده تا خدمات حمل و نقل خدمه را وارد فاز جدیدی کرد و به نوآوری پرداخت. آنها همچنین می‌توانند صندلی‌های وسایل نقلیه خود را به سایر شرکت‌ها، افراد ثروتمند و آژانس‌های فضایی بفروشند.

fbc kمدیر ناسا «جیم برایدنستاین» گفت: «ما به زودی دوباره فضانوردان آمریکایی را با موشک‌های آمریکایی از خاک آمریکا به فضا ارسال خواهیم کرد. شیوۀ انجام این ماموریت با تمام ماموریت‌هایی که در گذشته انجام شده، فرق دارد. ما با این هدف به همکاری با صنعت تجاری می‌پردازیم که مشتریانی به غیر از سازمان ناسا جذب کنند؛ هزینه‌های ما را پایین آورده و میزان دسترسی به فضا افزایش یابد. در حال حاضر، این مدل می‌تواند خدمه را تنها تا چند صد کیلومتریِ بالای زمین ببرد؛ یعنی به ایستگاه فضایی بین‌المللی. اما هدف این است که بخش‌های دورتر فضا را نیز با این مدل تحت پوشش قرار دهیم. ناسا در ماه آوریل 2020 از سه تیم درخواست کرده تا ایده‌های خود را برای فرود آوردن فضانوردان در ماه اعلام نمایند.»

ترجمه: منصور نقی‌لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: BBC

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه