بیگ بنگ: فضاپیمای جونو ناسا تاریخ‌ساز شد: این کاوشگر روز ۱۳ ژانویه ۲۰۱۶ به دورافتاده‌ترین فضاپیمای خورشیدی دست‌ساز بشر تبدیل شد که توانسته ۷۹۳ میلیون کیلومتر از این ستاره فاصله بگیرد.

juno-solar-power-infographicبراساس گزارش ساينس الرت، اين كاوشگر با شكستن ركورد سابق روزتا، به فاصله 793 ميليون كيلومتري از خورشيد رسيد كه براي فضاپيمايي كه تنها سوختش نور خورشيد است، چندان خوشايند به نظر نمي‌آيد. كاوشگر جونو ركورد فضاپيماي روزتاي آژانس فضايي اروپا را شكسته‌ است، فضاپيمايي كه در اكتبر سال 2012 در مسير رسيدن به دنباله‌دار 67P/گراسيمنكو به فاصله 792 ميليون كيلومتري از خورشيد رسيد و ركوردي تازه را به نام خود ثبت كرد.

دستاورد كاوشگر جونو از آن رو از اهميت بيشتري برخوردار است كه اين كاوشگر هرچه از خورشيد دورتر مي‌شود،‌ شدت تابش پرتوهاي خورشيدي نيز كاهش پيدا مي‌كند. به اين شكل منبع انرژي اين كاوشگر به تدريج و با نزديك‌تر شدن به مقصد تعيين شده‌اش، سياره مشتري،‌ تضعيف مي‌شود. به گفته ريك نيباكن مدير پروژه جونو در لابراتوار JPL ناسا، فاصله مشتري تا خورشيد پنج برابر زمين تا خورشيد است و نور خورشيد در اين فاصله 25 برابر تضعيف مي‌شود. با اين‌همه طراحي جونو به گونه‌اي است كه مي‌تواند انرژي خورشيد را تا حد كافي و مورد نياز براي انجام ماموريتش جذب كند.

nasa_juno_spacecraftاين فضاپيما داراي سه صفحه خورشيدي 9 متري است كه روي آنها با 18698 سلول خورشيدي پوشانده شده‌است. در فاصله زمين تا خورشيد،‌ اين حجم سلول خورشيدي كه مساحتي برابر 72 متر مربع را پوشانده‌اند،‌ مي‌توانند تقريبا 14 كيلووات برق توليد كنند. جونو در بيشترين فاصله خود از خورشيد، به 832 ميليون كيلومتري اين ستاره خواهد‌ رسيد و 33 بار در مدار مشتري خواهد چرخيد. هدف اين پروژه بررسي پوشش ابري كه سياره مشتري را در بر گرفته‌ و همچنين شفق‌هاي قطبي اين سياره‌ است تا دانشمندان بتوانند منشا، ساختار،‌ اتمسفر و مگنتوسفر اين سياره را بهتر بشناسند.

سایت علمی بیگ بنگ /منبع: sciencealert.com