بیگ بنگ: فضاپیمای دارت(DART) ناسا دو هفته پس از آنکه از پایگاه فضایی وندربرگ به فضا پرتاب شد، چشمان خود را باز کرده و نخستین تصاویر از محیط اطرافش را به زمین ارسال کرد.

DART Spacecraft Ion Thruster Illustration scaledبه گزارش بیگ بنگ به نقل از خبرگزاری مهر، این عملیات نقطه عطفی برای فضاپیما و همچنین تیم DART به حساب می‌آید. مهندسان و محققان حاضر در مرکز عملیات پروژه مذکور پس از ارتعاشات شدید پرتاب و تغییر ناگهانی دمای محیط ابزار به منفی ۸۰ درجه سانتیگراد در فضا، منتظر نشانه‌ای از موفقیت پروژه بودند.

زیرا بخش‌های تلسکوپی این ابزار نسبت به هرگونه حرکتی حتی به کوچکی ۵ میلیونم متر حساس هستند و تغییری کوچک در ابزار، پیامدهای جدی خواهد داشت. اما در ۷ دسامبر فضاپیما درپوش دوربین تلسکوپی DRACO را باز کرد و نخستین تصویر از محیط اطرافش را پس از ثبت به زمین فرستاد. این تصویر در فاصله 3.2 میلیون کیلومتری زمین ثبت شده که هرچند بسیار زیاد به نظر می‌رسد، اما در مقیاس اخترشناسی فاصلۀ بسیار نزدیکی محسوب می‌شود.

image e DART

در عکس ثبت شده ستارگان درخشان در پس زمینه سیاه فضا در نزدیکی محل صورت فلکی برساووش، برج حمل و برج ثور قرار داشتند.

تیم ناوبری دارت در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا از این ستارگان استفاده کرد تا جهت دقیق DRACO را تعیین کند. به این ترتیب نخستین اندازه‌گیری‌ها از شیوۀ قرار گرفتن دوربین نسبت به فضاپیما فراهم شده است. با کمک این محاسبات محققان توانستند دوربین فضاپیما را طوری حرکت دهند که به سمت اجرام آسمانی مورد نظر باشد.

این ابزار در ۱۰ دسامبر نیز تصویر دیگری در صورت فلکی ارابه‌ران(Auriga) ثبت کرد که خوشه ستاره‌ای مسیه 38 در فاصله ۴۲۰۰ سال نوری از زمین را نشان می‌دهد. ثبت تصاویری با تعداد زیادی ستاره به محققان کمک می‌کند نقص‌های بصری تصاویر را برطرف کرده و همچنین میزان درخشان بودن اجسام را کالیبره کنند.

image e DARTدارت در حقیقت نخستین ماموریت آزمایش دفاع سیاره‌ای است که توسط ناسا به فضا پرتاب شده است. در این ماموریت فضاپیمای دارت قصد دارد به‌طور مستقل به سمت یک سیارک ِ هدف حرکت کند و به‌طور عمدی با آن برخورد داشته باشد تا در نهایت بتواند کمی مسیر آن را منحرف کند. [جزئیات بیشتر ماموریت دارت]

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.