بیگ بنگ: سازمان فضایی امریکا(ناسا)، روز 24 شهریور 97 ماهوارۀ “ردیابی یخ”(ICESat-۲) خود را سوار بر موشک دلتا ۲ و از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ آمریکا به فضا پرتاب کرد.

icesat ashly cullumberبه گزارش بیگ بنگ، ماهواره ردیابی یخ حدود 500 کیلومتر بالاتر از سطح زمین قرار می گیرد و با استفاده از لیزرهای قوی، میزان تغییرات سطح یخ زمین، کاهش سطح یخچال‌های طبیعی، کاهش سطح یخ دریاها و روند ذوب شدن صفحات یخی را به صورت فصلی و سالانه اندازه‌گیری خواهد کرد. این اندازه‌گیری دقیق که طی زمان مشخص انجام می‌شود به پژوهشگران این امکان را می‌دهد تا تغییرات در یخ زمین و دریا را به خوبی کنترل کنند و از همه مهمتر اینکه به ما در درک این تغییرات کمک بسیاری می کند.

icesatاین ماهواره یک میلیارد دلاری مجهز به “سیستم ارتفاع سنجی توپوگرافی پیشرفته”(ATLAS) است که پالس‌های نور لیزر را به زمین فرستاده و سپس مدت زمان بازگشت فوتون‌های نور لیزری به ماهواره را ثبت می‌کند. ویدئوی لحظه پرتاب این ماهواره را در زیر مشاهده کنید:

icesat hqprintاین ماهواره می تواند در هر 91 روز یک بار به دور زمین بچرخد و مکان قبلی را اسکن کند. به این ترتیب می تواند نقاط مورد نظر را 4 بار در هر سال بررسی کند تا از میزان تغییرات ارتفاع سطح اطلاع یابد.

سایت علمی بیگ بنگ/ منابع بیشتر: NASA ,spaceflightinsider.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.