بیگ بنگ: دریاچه ی شور ارومیه واقع در ایران اخیرا در تصاویر ماهواره ای از وجود آب های قرمز رنگی خبر داد که به صحنه ی جرم وحشتناک و خونینی شباهت داشت. این پدیده را به موجودات ریز ذره بینی نسبت می دهند که برای حیات خود به نور و نمک وابسته اند.

با افزایش میزان شوری آب دریاچه ی ارومیه در ایران، این دریاچه در عرض چند ماه از سبز به قرمز تغییر رنگ داد. همین عامل باعث برانگیختن رشد و موجودات زنده ای شد که رنگدانه های قرمز به وجود می آورند. اعتبار: ناسا

به گزارش بیگ بنگ، بر طبق یافته های ناسا، از آنجا که سطوح آب دریاچه در ماه های تابستان با کاهش مواجه شده، غلظت نمک در آب نیز رو به افزایش است. بر اساس تصاویر به دست آمده از دستگاه تصویربرداری پرتو سنج طیفی با قدرت تفکیک متوسط متعلق به ناسا در هجدهم جولای، احتمال می رود رنگ قرمز دریاچه ی ارومیه مربوط به یکی از فراورده های باکتری ها و جلبک های مشخصی در این دریاچه باشد که در شرایط پرنمک رشد و نمو می یابند. این دریاچه به هنگام تصویر برداری توسط دستگاه ماهواره MODIS در 23 آوریل با رنگ سبز رویت گردید. بعد از گذشت تنها چند ماه، اکنون به حوضچه ای از شراب ریخنه شده یا خون شباهت دارد.

تغییر رنگ دریاچه ارومیه از قبل هم مشاهده شده است که دلیل آن را به تغیییرات فصلی نسبت می دهند. ذوب شدن برف ها و بارش باران در فصل بهار آب شیرین را وارد دریاچه کرده و میزان نمک را پایین نگه می دارند. اما با پیشروی در روزهای تابستان، جاری شدن آب شیرین به دریاچه متوقف گردیده و تبخیر باعث افزایش میزان ِ شوری آب می شود.

در چنین شرایطی، موجودات ریز ذره بینی مشخصی می توانند کنترل ِ اکوسیستم دریاچه را داشته باشند. بر طبق اطلاعات گردآوری شده از رصدخانه زمینی ناسا، دانشمندان توجه ها را به سمت گونه ای از باکتری ها به نام هالوباکتریاس و گونه ای جلبک به نام دونالیلا سوق می دهند که از جمله دلایل احتمالی تغییر رنگ دریاچه ارومیه بر شمرده می شوند. محمد توریان دانشمند دانشگاه اشتوتگارت آلمان در بیانیه ای اظهار کرد که محققان جلبک دونالیلا سالینا را عامل اصلی رنگ خونی دریاچه ارومیه در سال های نخست می دانند. وی خاطر نشان کرد: در شرایط پر نمک و پر نوری، ریز جلبک ها به دلیل تولید کاروتنوئیدهای محافظتی در سلول ها به رنگ قرمز در می آیند.

تصویر ماهواره ای ثبت شده در 23 آوریل گویای آن است که آب دریاچه رنگی بسیار متفاوت با آنچه که در جولای مشاهده شد، به خود گرفته است.

با این حال در بیانیه ی صادر شده از جانب رصد خانه ی زمینی ناسا این طور آمده که باکتری نمک دوست هالوباکتریاس می تواند به عنوان مجرم و یکی از عوامل دخیل شناخته شود. هالوباکتریاس رنگ قرمز یاقوتی تولید می کند و اگر جمعیت آنها به قدر کافی بزرگ باشد، قابلیت تبدیل حجم اعظمی از آب را به قرمز خواهند داشت.

در واقع، عوامل بدخواه میکروبی رگه هایی قرمز رنگ در آب های بخش های دیگری از جهان نیز بر جای گذاشته اند. آبشار های قرمز خونی قطب جنوب نشان دهنده ی پادنمایی قرمز از یخ های رنگ باخته ی پیرامون آن می باشد. رنگ چشمگیر آبشارها به دلیل وجود باکتری هایی است که در آب های پرنمک سکنی گزیده اند. این آب ها از اعماق یخچال ها به بیرون جاری می شوند. دریاچه ای در تگزاس بعد از یک دوره ی خشکسالی طولانی در سال 2011 میلادی به قرمز ِ تیره تغییر رنگ داد، تغییر رنگی که مسئولان پارک های تگزاس و شیلات داخلی حیات وحش آن را مرتبط با باکتری کروماتیاس دانستند. این باکتری با کاهش میزان اکسیژن در آب رشد و گسترش پیدا می کند.

دریاچه نمک شور واقع در اوتا-توکیو به دلیل باکتری قدیمی نمک دوست به رنگ صورتی رزی در می آید. در سال 2014 میلادی، جلبک انتقال یافته از طریق بارش باران شرایط را برای ایجاد چشمه های قرمز رنگ در شهری واقع در شمال غرب اسپانیا هموار ساخت. تغییرات آب و هوایی بر افزایش جلبک هایی دامن می زند که دریاچه های اروپا و مسیرهای آبی را به رنگ های سرخ در می آورند. وجود آنها در آب های گرم می تواند آسیب زا و بسیار ناخوشایند جلوه کند. بر طبق یافته های مطالعات اخیر، “جلبک به اصطلاح خونی” سم هایی را تولید می کند که منابع آبی را آلوده می سازد. این جلبک همچنین قادر است با مصرف اکسیژن موجود در آب باعث خفگی ماهیان گردد.

مترجم: منصور نقی لو / سایت علمی بیگ بنگ