بیگ بنگ: محققان می‌گویند مریخ در گذشته‌ای نزدیک غرق در آب بوده است. آنها قسمت‌هایی از یک دره‌ی قدیمی  در مریخ را کشف کرده‌اند که به نظر می‌رسد زمانی پر از آب بوده است.

نمونه ای از دشت‌های تپه‌ماسه‌ای باستانی در مریخ که الگویی از اثرات ِ جریان آب را نشان می دهد

به گزارش بیگ بنگ، ماری بورک از کالج ترینیتی دوبلین در ایرلند که یکی از محققان این پروژه است می‌گوید: «بر روی کره‌ی زمین، دشت‌های تپه‌ماسه‌ای بیابانی در مناطقی که آب‌های زیرزمینی نوسان دارند و یا مناطقی که دریاچه و رودخانه در مجاورت آن قرار دارد، به صورت دوره‌ای  پر آب می‌شوند. این جریان‌های دوره‌ای الگوهایی از جریان آب از خود به جا می‌گذارد. »بورک افزود: «می‌توانید تصور کنید زمانی که تصاویر اسکن شده‌ی ماهواره‌ای را بررسی می‌کردیم و این الگوها را مشاهده کردیم تا چه اندازه هیجان زده بودیم. این الگوها نشان می‌داد که آب در گذشته‌ای نزدیک بر روی مریخ وجود داشته است.»

محققان پیش از این در یک بررسی سنجش از راه دور از بیابان نامیب در آفریقا متوجه این الگوها در فاصله‌ی میان تپه‌های ماسه‌ای روان شده بودند. تحقیقات میدانی نشان داد این خطوط کمانی حاصل از رسوبات شنی است که به طور زمین شیمیایی از نمک حاصل از تبخیر آب‌های زیرزمینی به هم چسبیده‌اند. بورک اضافه می‌کند:«با ادامه‌ی بررسی‌ها در نامبیا حدس میزنیم خطوط کمانی مشابه مشاهده شده بر روی مریخ در فاصله‌ی میان تپه‌های ماسه‌ای نشان‌دهنده‌ی نوسان سطح آب‌های شور زیرزمینی در بازه‌ی زمانی باشد که تپه‌های ماسه‌ای به پایین دره حرکت می‌کردند.»

تصویری از بیابان نامیب در آفریقا(سمت راست) و دشت های مریخ که به گفته محققان بخاطر تبخیر آب‌های عمقی شکل گرفته است.

او می‌گوید: « این یافته‌ها به دو دلیل بسیار مهم می‌باشند. اولا تپه‌های ماسه‌ای مریخ شواهدی دال بر وجود آب در نواحی نزدیک استوا در گذشته‌ای نه چندان دور است. دوما این مکان هدف تحقیقات جست‌وجوی اشکال حیات بر روی سیاره‌ی سرخ در گذشته‌ است.» این تحقیقات برای محققانی که درگیر انتخاب مکانی برای ماموریت‌های آینده می‌باشند، بسیار مهم است.

منبع: zeenews.com