بیگ بنگ: روزی روزگاری، در حدود ۴ میلیارد سال پیش، مریخ نیز درست مانند زمین سیاره‌ای گرم و بارانی بود. آب مایع در رودخانه‌های طویلی که در سطح مریخ جریان داشتند و به دریاها و دریاچه های کم عمق ختم می شدند جاری بود. لایه ضخیمی از اتمسفر (جو) سیاره را پوشانده و آنرا گرم نگه می داشت.

image e Early Mars
نمایی هنری از ابرهای سیارۀ مریخ در 4 میلیارد سال قبل

اما وقتی مریخ میدان مغناطیسی جهانی‌اش را از دست داد به یک سیارۀ متفاوت تبدیل شد. بدون این سپر محافظ، این سیاره در معرض تابش خورشیدی قرار گرفت و در نهایت توانایی پشتیبانی از آب مایع در سطحش را نداشت. مریخ امروز به شدت سرد و خشک است. رودخانه‌ها و دریاهای سطح آن سالهاست که خشکیده و از بین رفته‌اند. اتمسفر سیاره نازک و ناچیز است و اگر میکروب‌های مریخی هنوز وجود داشته باشند، احتمالاً در لایه های زیرین و درونی مریخ گرد آمده‌اند.

در این انیمیشن که براساس داده‌های واقعی مدارگرد مارس اکسپرس ناسا و دیگر کاوشگرها ساخته شده، ابرهای پرسرعت را می‌بینیم که گذر زمان را نشان می دهند و تغییر از یک آب و هوای گرم و مرطوب به سرد و خشک را نشان می‌‌بینیم. همچنین دریاچه‌ها خشک می‌شوند، در حالیکه جو سیاره به تدریج از آسمان‌های آبی به هاله‌های صورتی و برنزه‌ی غبار که امروز در مریخ دیده می‌شود، تغییر پیدا می‌کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sci-news.com , NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه