بیگ بنگ: مطالعه جدید تحت رهبری «کارولین فاستر» اخترشناس دانشگاه سیدنی تایید کرده است که افزایش چرخش باعث تغییر شکل کهکشان ها می شود؛ کهکشان هایی که با سرعت بالا می چرخند، در مقایسه با کهکشان هایی که سرعت چرخش پایین تری دارند، مسطح ترند.

نمایی از کهکشان هایی که در این پروژه رصد شدند

به گزارش بیگ بنگ، دکتر فاستر گفت: «این نخستین باری است که توانسته ایم وابستگی شکل یک کهکشان به سایر ویژگی های آن را مورد اندازه گیری قرار دهیم. در این مورد، سرعت چرخش کهکشان مد نظر ما بود.» کهکشان ها می توانند به شکل کلوچه، جوجه تیغی دریایی یا یک توپ فوتبال در آیند. دکتر فاستر و همکارانش دریافتند که هرقدر سرعت چرخش کهکشان بالا باشد، آن کهکشان مسطح تر خواهد بود.

پروفسور «اسکات کروم» از دانشگاه سیدنی گفت: «در میان کهکشان های مارپیچی که دارای قرص هایی از ستاره ها هستند، کهکشان های دارای سرعت چرخش بالا از قرص های دایره ای بیشتری برخوردارند.» اخترشناسان یافته های خود را مدیون وسیله منحصربفرد SAMI (طیف نگار میدان یکپارچه چند جرمی رصدخانه اخترشناسی سیدنی استرالیا) هستند که روی تلسکوپ 3.9 متری نصب شده است. این تلسکوپ در نیو سائوث ولز استرالیا قرار دارد. به گفته محققان، SAMI می تواند 13 کهکشان را بطور همزمان رصد کرده و داده هایی در خصوص تعداد قابل توجهی از آنها گردآوری کند.

دکتر «جولیا براینت» محقق ارشد در دانشگاه سیدنی و رصدخانه اخترشناسی استرالیا اعلام کرد: «فناوری جدید تعبیه شده در SAMI این امکان را به ما می دهد تا کهکشان ها را به صورت 3 بعدی مشاهده کنیم. ما با استفاده از این عینک های سه بعدی نه تنها می توانیم ببینیم که هر کدام از هزاران کهکشان قابل رویت چه شکلی هستند، بلکه می توانیم نحوه حرکت گاز و ستاره هایشان را هم با جزئیات بیشتری ببینیم.»

تیم تحقیق از نمونه متشکل از 845 کهکشان استفاده کرد که تقریبا سه برابر بیشتر از بزرگترین مطالعه قبلی می باشد. چون شکل یک کهکشان نتیجه رویدادهای گذشته مثل ادغام با سایر کهکشان هاست، پی بردن به شکل آن می تواند اطلاعاتی را در مورد تاریخچه کهکشان در اختیارمان بگذارد. یافته های این تحقیق در 21 نوامبر سال 2017 در ماهنامه نجوم سلطنتی منتشر خواهد شد و بصورت آنلاین در اینجا قابل دسترس است.