بیگ بنگ: ناسا پنج هدف برای نخستین عکس‌های تلسکوپ «جیمز وب» را اعلام کرد. این اهداف به طور اجمالی قابلیت‌های این تلسکوپ فضایی را به تصویر می‌کشند. نخستین عکس‌های جیمز وب در روز 21 تیر منتشر می‌شود.

Webb wallpaper.

اولین تصاویری که ما از نگاه این رصدخانه عظیم جدید مشاهده خواهیم کرد شامل سحابی‌ها، کهکشان‌ها ، عکس عمقی کیهان و دنیاهای بیگانه خواهد بود. این اهداف را در زیر مشاهده نمایید:

خوشه کهکشانی SMACS 0723 و اعماق کیهان: این خوشه کهکشانی با اثر عدسی گرانشی به «جیمز وب» کمک کرده تا یکی از عمیق‌ترین تصاویر کیهان را ثبت نماید.

photo

بررسی اتمسفر سیاره WASP-96b : جیمز وب اجزای اتمسفر این سیاره فراخورشیدی را بررسی کرده که یک سیاره گازی است و 1150 سال نوری با زمین فاصله دارد.

photo

سحابی حلقه جنوبی: سحابی‌ها فقط مهدکودک‌های ستاره‌ای نیستند. سحابی حلقه جنوبی یک سحابی سیاره‌نما است – ابری از جنس گاز و غبار و در حال انبساط که یک ستاره‌ی در حال مرگ را احاطه کرده است. این سحابی نتیجه فعالیت یک ستاره شبیه به خورشید است که در انتهای عمر خود قرار دارد. «جیمز وب» این سحابی که حدود 2 هزار سال نوری با زمین فاصله دارد را بررسی کرده است.

photo

پنجگانه استفان: پنج قلوی استفان اولین گروه کهکشانی فشرده‌ای هستند که در سال 1787 کشف شدند. پنج کهکشان گروه استفان در فاصلۀ 290 میلیون سال نوری از ما قرار دارند. این کهکشان‌ها در یک رقص کیهانی قرار دارند و به همین دلیل برای محققان جذاب هستند.

photo

نگاه دقیق سحابی کارینا: سحابی ها مهدکودک های ستاره‌ای هستند که ستارگان در آنجا متولد می‌شوند و سحابی کارینا بزرگترین و درخشان‌ترین سحابی در آسمان ما است که ستارگانی بسیار بزرگ‌تر از خورشید ما را در خود جای داده است. جیمز به این سحابی نگاهی انداخته که تقریبا 7600 سال نوری با زمین فاصله دارد و در صورت فلکی کارینا واقع شده است.

photo

اخترشناسان با جیمز وب می‌توانند هزاران هدف در سراسر آسمان را تماشا کنند. از جو سیارات فراخورشیدی و تشکیل اولین اجرام نورانی گرفته تا منشأ ستاره‌ها، کهکشان‌ها و سیاهچاله‌های نخستین و …

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه