بیگ بنگ: شرکت اسپیس‌ایکس برای اولین بار مخازن جدیدترین موشک در حال توسعه خود موسوم به استارشیپ را کاملاً از سوخت پر کرد و اصطلاحا «تمرین لباس خیس» آن را به انجام رساند تا به زودی رهسپار نخستین پرواز آزمایشی مداری خود شود.

SgPrYPUtWXSJfqocAS

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، شرکت اسپیس‌ایکس برای اولین‌بار روز گذشته ۲۳ ژانویه یک موشک استارشیپ را کاملاً سوخت‌رسانی کرد و نقطه عطف بزرگی را در مسیر این موشک به سمت اولین پرواز مداری رقم زد.

این شرکت که متعلق به ثروتمندترین فرد دنیا یعنی ایلان ماسک است، روز گذشته در تاسیسات موسوم به استاربیس(Starbase) خود واقع در جنوب تگزاس یک «تمرین لباس خیس» را با استارشیپ ۱۲۰ متری انجام داد و بسیاری از مراحلی را که در روز پرتاب انجام خواهد داد، آزمود.

این تمرین شامل بارگیری اکسیژن مایع و پیشرانه متان مایع در مرحله اول موسوم به سوپر هوی(Super Heavy) و مرحله فوقانی آن به نام استارشیپ بود. «تمرین لباس خیس» به مجموعه آزمایش‌ها و شبیه‌سازی‌های حیاتی برای کمک به تعیین آمادگی موشک برای پرتاب گفته می‌شود.

اسپیس‌ایکس اوایل ماه جاری استارشیپ را روی سکوی پرتاب مداری استاربیس قرار داد. بنابراین استارشیپ اولین تمرین کامل لباس خیس خود را روز گذشته به پایان رساند. اسپیس‌ایکس در توییتر گفت: این اولین باری بود که استارشیپ و تقویت کننده آن به صورت یکپارچه به طور کامل با بیش از ۱۰ میلیون پوند پیشران بارگیری می‌شد.

Starbase NASASpaceflight B S stacked cryoproof c

این شرکت در توییت دیگری اضافه کرد: آزمایش امروز به تأیید شمارش معکوس برای پرتاب مداری استارشیپ کمک می‌کند. ایلان ماسک گفته است که این ماموریت که به مدار زمین سفر خواهد کرد، به صورت هدفمند در اقیانوس آرام در نزدیکی هاوایی فرود خواهد آمد و می‌تواند در ماه آینده از پایگاه استاربیس پرتاب شود.

با این حال، اسپیس‌ایکس هنوز باید برخی از کارهای مهم را بررسی کند تا این اتفاق بیفتد. به عنوان مثال، این شرکت، استارشیپ را از تقویت کننده جدا می‌کند تا تمام ۳۳ موتور رپتور(Raptor) آن را به طور همزمان آزمایش کند که قوی‌ترین آزمایش «آتش ثابت»ی خواهد بود که اسپیس‌ایکس تا به امروز با این موشک انجام داده است. اسپیس‌ایکس تاکنون فقط ۱۴ رپتور آن را همزمان روشن کرده است.

Superheavy Engine Layout

استارشیپ یک پرتابگر فوق سنگین دومرحله‌ای با قابلیت استفاده مجدد است که به دست شرکت اسپیس‌ایکس از سال 2019 تاکنون در حال ساخت و توسعه است. فضاپیمای استارشیپ و پرتابگر فوق‌سنگین(سوپر هوی) که در مجموع استارشیپ نامیده می‌شوند،  یک سامانه حمل انسان و محموله به مدار زمین، ماه، مریخ و حتی فراتر از آن است که قابلیت استفاده مجدد و حمل بیش از ۱۰۰ تن را دارد.

اسپیس‌ایکس در حال توسعه استارشیپ است تا افراد و محموله‌ها را به ماه، مریخ و فراتر از آن برساند. ناسا این وسیله نقلیه را به عنوان اولین فرودگر ماه برای برنامه آرتمیس(Artemis) خود انتخاب کرده و یوساکو مائزاوا میلیاردر ژاپنی برای خود و تعدادی از هنرمندان و تأثیرگذاران یک پرواز به مدار ماه را با این وسیله نقلیه رزرو کرده است.

این شرکت همچنین روی استارشیپ حساب ویژه‌ای باز کرده است تا بخش عمده‌ای از ماهواره‌های اینترنتی بزرگ و نسل جدید Starlink ۲.۰ خود را به فضا پرتاب کند و تقریباً تمام وظایف پرواز فضایی این شرکت را از یک نقطه به بعد بر عهده بگیرد. در حالی که در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ موشک «فالکون ۹» حداکثر ۶۰ ماهواره استارلینک را به‌ طور همزمان به مدار زمین می‌فرستاد، برنامه‌ریزی شرکت اسپیس‌ایکس برای ارسال حدود ۴۰۰ ماهواره با هر بار پرتاب استارشیپ است.

اگرچه آینده پرواز فضایی استارشیپ باید مملو از فعالیت و پرتاب باشد، اما این وسیله نقلیه نزدیک به دو سال است که به زمین پیچ شده است. آخرین پرواز آزمایشی استارشیپ در ماه می ۲۰۲۱ انجام شد که یک نمونه اولیه سه موتوره مرحله فوقانی آن به نام SN۱۵ حدود ۱۰ کیلومتر به آسمان رفت و بازگشت. البته چندین نمونه اولیه از استارشیپ سفرهای مشابهی را انجام داده بودند، اما SN۱۵ اولین بار بود که فرود موفقیت آمیزی داشت.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.