بیگ بنگ: سیاهچاله‌ها اسرار آمیزترین اجرام در کیهان می باشند، علی رغم این حقیقت که سیاهچاله‌ها در مرکز اکثر کهکشانها مخفی شدند، حقیقت این است که تاکنون هیچکس قادر به مشاهدۀ مستقیم این اجرام نبوده و این به دلیل تیرگی فوق العاده‌اشان است که حتی نور قادر به فرار از گرانش عظیم آنها نیست و به همین دلیل عکس‌برداری از آنها تاکنون امکان پذیر نبوده است، اما شبکه‌ای از تلسکوپ‌ها به نام تلسکوپ افق رویداد این کار را عملی می کنند. طبق مکاتبات جدید نخستین عکس واقعی از سیاهچاله در اوایل سال 2019 منتشر می شود.

blackholecamستارگان در مرکز کهکشان راه شیری با سرعتی حدود ۱۰۰ هزار کلیومتر در ساعت چرخش می‌کنند و این بدان معناست که در مرکز کهکشان، ماده‌ای بسیار چگال و با جرمی حدود ۴ میلیون برابر جرم خورشید وجود دارد. تنها اطلاعاتی که می‌توانیم از مرکز کهکشان به دست آوریم، یک منبع امواج رادیویی است که از جرمی بنام کمان-ای*(Sagittarius A) نام دارد. این امواج رادیویی بسیار ریز و دارای طول موجی کمتر از میلیمتر است و احتمالا به خاطر خروج گازهای داغی که به داخل سیاهچاله فرو می‌روند ایجاد می‌شود. این نقطه «عدم بازگشت» در سیاهچاله که سرعت گریز در آن بالاتر از سرعت نور است، «افق رویداد» نامیده می شود. تلسکوپ افق رویداد(EHT) هم در صدد عکسبرداری از این افق می باشد.

photoاین تلسکوپ در واقع مجموعه‌ای از رادیوتلسکوپ‌های سراسر زمین است که بصورت شبکه‌ای جهانی عمل می کند. طبق مکاتبه‌ای که یکی از دوستان و همراهان بیگ بنگ با تیم تلسکوپ افق رویداد انجام داده، ما نخستین تصویر واقعی و با کیفیت از یک سیاهچاله را در اوایل سال 2019 مشاهده خواهیم کرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: eventhorizontelescope.org