بیگ بنگ: دانشمندان آثاری از اولین ستارگان کیهانی را یافته اند که احتمالاً از هیدروژن و مواد اولیه ی پس از بیگ بنگ (Big Bang) ، شکل گرفته اند.

تصویری هنری از درخشش کهکشان CR7 در جهان نخستین
تصویری هنری از درخشش کهکشان CR7 در جهان نخستین

به گزارش بیگ بنگ، بنا به گفته ی دانشمندان رصدخانه جنوب اروپا که اکتشاف خود را روز 17 ژوئن اعلام کردند، این ستارگان همچون پلی به کیهان باستانی عمل می کنند که ما را از محیط کنونی سرشار از عناصر سنگین به محیط مملو از هیدروژن می برد؛ این مجموعه جدید ستارگان یافت شده، در کهکشان بی نهایت درخشان و قدیمی بنام ‪‎CR7‬ جا خوش کرده است.

دانشمندان رصدخانه زمانی این کهکشان را یافتند که مشغول مشاهده جایی حدود 800 میلیون سال پس از بیگ بنگ در کیهان بودند، در آنجا اولین ستارگان و کهکشانها از پسماندهای هیدروژن در حال تشکیل بوده اند – جهان در حدود 13.8 میلیارد سال قدمت دارد -. حین این مشاهدات محققان دریافتند که در میان ستارگان با سنین متفاوت، در CR7 نواحی وجود دارد که سیگنال های عناصری سنگینتر از هلیوم (‪‎Helium‬) گسیل نمی کنند. به منظور تشریح یافته خود، تیم پژوهشی انیمیشنی از کهکشان درخشان CR7 تهیه کرده است:

دانلود ویدئو

جالب آنکه رصد چنین ستارگانی بسیار آسانتر از انتظار ماست، زیرا می توانند بجای قرار گرفتن در تاریکترین و دور افتاده ترین کهکشانها، در خیل ستارگان جوانتر مشاهده شوند. به گفته دیوید سوبرال (David Sobral)، سرمؤلف مقاله: « اینها ستارگانی هستند که اولین اتمهای سنگین را تشکیل داده، و نهایتاً به ما امکان بودن داده اند. چیزی مهیج تر از این نمی تواند وجود داشته باشد.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه Astrophysical Journal منتشر شده است.

ترجمه: حامد احدی / سایت علمی بیگ بنگ

منبع: ESO

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.