بیگ بنگ: گروهی از کیهان شناسان در موسسه ماکس پلانک قصد دارند تا با استفاده از رادیوتلسکوپ های جدید، تصویری عظیم و سه‌ بعدی از کیهان طراحی کنند.

تصویری هنری از آرایۀ تلسکوپ رادیویی یک کیلومتر مربعی که برای تهیه نقشه از کیهان استفاده خواهند شد.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از BBC، دانشمندان قصد دارند تصویری عظیم و سه‌ بعدی از کیهان خلق کنند و برای برای رصد کردن جهان هستی و میلیاردها کهکشان آن، از یک مجموعه رادیو تلسکوپ موسوم به «آرایه یک کیلومتر مربع» (Square Kilometre Array) استفاده خواهند کرد که هزاران آنتن بشقابی آن در مناطق مختلف استرالیا و آفریقای جنوبی نصب خواهند شد. علت این نامگذاری این است که این آنتن‌های بشقابی در مجموعه مساحتی معادل یک کیلومتر مربع جای می گیرند. این مجموعه تلسکوپی مثل تلسکوپ‌های عادی پرتوهای نور را دنبال نمی‌کند بلکه به جای آن پرتوهای ضعیف هیدروژن را ردیابی می‌کنند. به همین دلیل دانشمندان می‌گویند این تلسکوپ قادر خواهد بود همه جای عالم را ببیند و تصویری از جهان هستی فراهم کند که تاکنون دیده نشده است.

پروفسور مت جارویس، اخترفیزیکدان دانشگاه آکسفورد در این خصوص گفت: «می‌توانیم در دل این تصویر پرواز کنیم و در حالی که از خلال 90 درصد تاریخچه هستی می‌گذریم تمام کهکشان‌ها را ببیینیم. ببینیم که گازها چگونه در کهکشان‌ها پخش شده‌اند، می‌توانیم بفهمیم ستاره‌ها چگونه شکل می‌گیرند، تاثیر سیاهچاله‌ها را ببینیم و ماده و انرژی تاریک را بهتر درک کنیم».

این تصویری است که یکی از پژوهش‌های قبلی کهکشان راه شیری را در میان صد هزار کهکشان دیگر نشان می دهد.

متخصصان می‌گویند که با کمک از این تصویر سه‌ بعدی می‌توان قوانین پایه فیزیک مثل نسبیت اینشتین را آزمایش کرد و حتی به دنبال موجودات هوشمند فضایی گشت. یکی از برتری‌های SKA بر تلسکوپ‌های متعارف سرعتی است که آسمان را رصد می‌کند. این به دانشمندان کمک می‌کند که قدمت پرتوهای دریافتی را به همراه موقعیت و فاصله آنها مشخص کنند. اما نقطه ضعف این مجموعه تلسکوپی این است که وضوح تصویری بسیار کمتری از تلسکوپ‌های معمولی دارد.

آرایه یک کیلومتر مربعی پنجاه برابر حساس‌تر از هر تلسکوپ دیگری خواهد بود هانس راینر کوکنر، از موسسه ماکس پلانک گفت: «با رصد کردن کهکشان‌ها در یک فاصله 10 ساله، می‌توان انبساط جهان را مستقیما اندازه‌گیری کرد» وی افزود:‌ «از آنجایی که انبساط عالم نسبت به عمر آدمی در مقیاس زمانی بسیار کندتری اتفاق می‌افتد، اگر بتوانیم انبساط جهان را اندازه بگیریم باید آن را یک دستاورد عظیم فنی دانست». گفتنی است که نصب تلسکوپ‌های این پروژه بین المللی از سال 2013 آغاز شده و قرار است مرحله اول آن در سال 2023 و کل پروژه تا سال 2030 تکمیل شوند.

سایت علمی بیگ بنگ / اطلاعات بیشتر: mpifr-bonn , مشاهده مقاله: arxiv