بیگ بنگ: با غروب خورشید در افق طولانی‌ترین روز سال ۲۰۱۶ در عصر روز دوشنبه ۲۰ ژوئن، بهتر است نگاهی به آسمان بیاندازید زیرا برای اولین‌بار از سال ۱۹۶۷ تا به امروز انقلاب تابستانی با پدیده‌ای نادر به نام ماه توت‌ فرنگی همزمان شده‌ است.

0F127F5600000514-3649697-image-a-2_1466381282833براساس گزارش تلگراف، برخلاف نامي كه مي‌خوانيد،‌ ماه توت‌ فرنگي قرار نيست صورتي يا قرمز به نظر بيايد، تنها نور آن كمي به گرمي متمايل خواهد‌ بود. نام توت‌فرنگي از آنجا روي اين پديده گذاشته شده‌ است كه قبيله آلگونكين در آمريكاي شمالي اعتقاد داشتند ماه كامل در ژوئن نشان‌ دهنده زمان برداشت محصول توت‌ فرنگي است.

اين پديده در نيمكره شمالي با نام‌هاي ديگري مانند ماه رز، ماه گرم، و ماه عسل شناخته مي‌شود اما در نيمكره جنوبي به آن ماه شب طولاني گفته مي‌شود. آخرين‌ باري كه همزماني انقلاب تابستانی و ماه توت‌فرنگي رخ داد، 49 سال پيش بوده‌ است.

انقلاب تابستاني چيست؟

در انقلاب تابستاني قطب شمال بیش از هر زمان دیگر بسوی خورشید متمایل مي‌شود و نور خورشید فقط به برخی از مناطق نیمکره شمالی عمود می‌تابد. به اين شكل روزها به تدريج کوتاهتر مي‌شود. اين شرايط در نیمکره جنوبی دقیقا برعکس است و با انقلاب تابستانی در نیمکره شمالی ساکنان نیمکره جنوبی اغاز فصل زمستان و انقلاب زمستاني را تجربه می‌کنند.

3579CE9B00000578-3649697-image-a-7_1466412524051به بياني ديگر انقلاب تابستانی وقتي آغاز مي‌شود که شیب محور زمین بیشترین گرايش را به سمت خورشید داشته و به طور مستقیم بر مدار راس‌السرطان قرار دارد، به اين شكل خورشید براي مدت طولاني‌تري در آسمان زمین حاضر است. در هنگام انقلاب زمستانی، محور زمین در دورترین شیب خود نسبت به خورشید و به طور مستقیم بر مدار رأس‌الجدی قرار دارد، از این رو کوتاهترین ساعات روز را در آن زمان شاهد هستیم. تفاوت زمانی بلندترین و کوتاهترین روز سال تقریبا هشت ساعت و 49 دقیقه است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: telegraph.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.