بیگ بنگ: محققان با استفاده از یک سیستم هوش مصنوعی سیگنال‌هایی از یک کهکشان کوتوله را کشف کردند که تقریبا 3 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد. هرچند، دانشمندان هنوز به دنبال بررسی این مسئله هستند که چه چیزی این سیگنال‌ها را ایجاد کرده است حتی ممکن است پای یک تکنولوژی بیگانه در میان باشد.

ai finds alien signalsبه گزارش بیگ بنگ، موسسه‌ جستجوی هوش فرازمینی-ستی(SETI) چند انفجار رادیویی را کشف کرده که از یک کهکشان دوردست آمده است. هدف ویژۀ این پروژه جستجو و کشف «نشانه‌هایی از حیات ِ هوشمند در کیهان» است. در یک یافته‌ جدید، ستی تأیید کرد که محققان از یادگیری ماشینی استفاده کرده و هوش مصنوعی توانسته 72 انفجار رادیویی سریع و جدید(FRB) را کشف نماید، این سیگنال‌های «تکرار شونده» FRB 121102 نام دارند. ستی توضیح داد که FRBها در واقع پالس‌های انفجار رادیویی هستند که هربار فقط چند میلی‌ثانیه باقی می‌مانند و به نظر از کهکشان‌های دوردست می آیند.

در حالیکه “انفجارهای رادیویی سریع” در بیشتر مواقع فقط با یک سیگنال ثبت می شوند، اما FRB 121102 تنها چیزی است که تکرار می‌ شود. در اینجا یک دوره وجود دارد که در آن، 21 انفجار در سال 2017 با استفاده از تلسکوپ گرین بنک(GBT) در ویرجینیای غربی بعنوان بخشی از پروژه‌ مطالعاتی ثبت شدند. “گری ژانگ” از برکلی و نویسنده‌‌ ارشد این مقاله گفت: «این گزارش نشان می‌دهد که یافته‌های جدید از FRB 121102 بدست آمده‌اند، اما محققان آنها را کشف نکردند. در واقع هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی ایفای نقش کردند. منشاء این انفجارها یک کهکشان کوتوله است که 3 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد. هرچند، دانشمندان در حال بررسی ساختار ِ این سیگنال‌ها هستند، ولی نظریات فراوانی وجود دارد و یکی از آنها این است که احتمالا این سیگنال‌ها از سوی یک تمدن علمی پیشرفتۀ فضایی ناشی شده باشد و می‌تواند نشانه‌ای از تکنولوژی آنها باشد. یا شاید به ستارگان نوترونی مربوط باشد.

alien cosmic light flares spaceاین سیگنال در ابتدا در آگوست سال 2017 توسط تیم پروژۀ Breakthrough Listen که در مرکز تحقیقاتی ستی برکلی مشغول به کار بودند، کشف شد. FRB 121102 که توسط تلسکوپ گرین بنک ثبت شد، فقط به مدت پنج ساعت دوام آورد. جلسۀ پنج ساعته‌ انفجار رادیویی سریع توانست 400 ترابایت داده را تولید کند و این تیم 21 انفجار را گزارش داد. تمامی آنها ظرف یک ساعت صورت گرفتند، این امر نشان می‌دهد که فوران‌های دیوانه‌وار با دوره‌های کوتاهی از آرامش آمیخته شده‌اند.

در ادامه یک الگوریتم یادگیری ماشینی جدید که توسط محققان طراحی شد، داده‌ها را مجددأ تجزیه و تحلیل کرد. آنها توانستند 72 انفجار رادیویی دیگر را به علاوۀ 21 انفجار اصلی شناسایی کنند. این شبکه که بعنوان یک شبکه‌ عصبی کانولوشن شناخته می شود، به گونه‌ای تعلیم دیده که FRBها را با همان اصولِ گاجر و همکارانش تشخیص دهد. سپس محققان هوش مصنوعی را به گونه‌ای تنظیم کردند که کل 400 ترابایت داده را بررسی کند تا ببینند آیا چیزی وجود دارد که دور از چشم انسان باقی مانده باشد.

greenbanktelescopeرئیس و مدیرعامل موسسه‌ ستی بیل دیاموند گفت: «این نتایج به این موضوع اشاره دارد که ممکن است تعداد بسیار زیادی سیگنال اضافی وجود داشته باشد که الگوریتم‌های فعلی ما آنها را از قلم انداخته باشند و قدرت استفاده از ابزار هوش مصنوعی و تحلیل دادۀ مدرن برای تحقیقات نجومی در اینجا مشخص می‌شود.» وی توضیح داد: «استفاده از این تکنیک‌ها در جستجوی شواهدی از تکنولوژی‌های فرازمینی یا تکنوامضاها قانع‌کننده است و باید به پدیده‌های وسوسه‌انگیزِ FRBها بپردازیم.» نتایج این تحقیق در مجله‌ی نجومی منتشر خواهد شد و در حال حاضر نیز در arXiv در دسترس است.

ترجمه: سحر  الله‎وردی/ سایت علمی بیگ بنگ