بیگ بنگ: ناسا اعلام کرد فضاپیمای ویجر 2 که ارتباطش با زمین قطع شده بود، سالم است و مجددا با زمین ارتباط گرفته است.

pia main

فضاپیمای ویجر ۲ که 46 سال قبل به فضا پرتاب شد و در حال حاضر حدود 20 میلیارد کیلومتر از زمین فاصله دارد، در روز ۲۸ ژوئیه(ششم مرداد) پس از اینکه مجموعه‌ای از دستورات به طور تصادفی آنتن ویجر ۲ را دو درجه از زمین دور کرد، ارتباط آن با سیاره ما از دست رفت.

به گفته‌ی آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا(JPL) یک سیگنال «تپش قلب» در روز سه‌شنبه(یکم اوت) دریافت شد و به کنترل‌کنندگان ماموریت اجازه داد که بدانند کاوشگر به رغم اینکه قادر به برقراری ارتباط کامل با آن نیست، هنوز سالم است. ویجر ۲ به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که در صورت بروز مشکلاتی مانند این، چند بار در سال جهت خود را به طور خودکار بازنشانی کند، اما پنجره بعدی در ماه اکتبر خواهد بود.

روز جمعه(۴ اوت)، آزمایشگاه پیشرانش جت در یک به روز رسانی اعلام کرد که تاسیسات شبکه فضایی عمیق ناسا در کانبرای استرالیا موفق شد به فضای میان ستاره‌ای پیام ارسال کند و به فضاپیما دستور داد تا جهت آنتن خود را به سمت زمین بچرخاند. کنترل‌کننده‌های مأموریت بعد از ۳۷ ساعت انتظار متوجه شدند که این فرمان کار کرده است. به لطف کمی تفکر سریع و همکاری زیاد، فضاپیما اکنون به طور عادی کار می‌کند.

ناسا اعلام کرد، این کاوشگر  شروع به بازگرداندن داده‌های علمی و تله متری کرده که نشان می‌دهد به طور عادی کار می‌کند و در مسیر مورد انتظار خود باقی مانده است. حساب توییتر ویجر در روز چهارم اوت(۱۳ مرداد) در بیانیه‌ای نوشت: «صدای من را می‌شونید؟ دیشب، به لطف تفکر سریع و همکاری زیاد، ارتباطات کامل را با زمین برقرار کردم. من به طور عادی کار می‌کنم و در مسیر مورد انتظارم باقی می‌مانم. خیلی خوشحالم که بالاخره می‌توانم با خانه تماس بگیرم.»

cc voyager feat x

ویجر ۲ در روز ۲۰ اوت سال ۱۹۷۷ به فضا پرتاب شد. این فضاپیما با گذر از چهار سیاره غول پیکر گازی منظومه شمسی بین دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۹۰، در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۸ وارد فضای بین ستاره‌ای شد و با سرعت ۵۵ هزار و ۳۴۶ کیلومتر در ساعت در فضای میان ستارگان در حرکت است. ویجر ۱ کاوشگر دوقلوی آن نیز فعال است و ۲۴ میلیارد کیلومتر از زمین فاصله دارد. این کاوشگر در سال ۲۰۱۲ وارد فضای میان ستاره‌ای شد.

انرژی این کاوشگرها توسط ژنراتورهایی تامین می‌شود که گرمای حاصل از تجزیه پلوتونیوم ۲۳۸ را به الکتریسیته تبدیل می‌کنند. با ضعیف‌تر شدن این منبع انرژی، مهندسان ناسا مجبور شدند ابزارهای غیرضروری مانند دوربین‌ها و بخاری‌ کاوشگرها را خاموش کنند تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود.

این دو فضاپیما اکنون در فضای میان ستاره‌ای هستند و از مرز هلیوسفر عبور کرده‌اند، هلیوسفر حبابی از ذرات و میدان‌های مغناطیسی است که توسط خورشید ایجاد شده است. این کره به ویژه برای زمین مهم است، زیرا از ما در برابر تشعشعات کیهانی محافظت می‌کند. از آنجایی که کاوشگرها اکنون خارج از محیط هلیوسفر هستند، اندازه‌گیری‌های آن‌ها بینش بی‌سابقه‌ای را دربارۀ هلیوسفر و نقش محافظتی آن ارائه می‌کند.