بیگ بنگ: تقریبا ۷۰ سال پیش، فیزیکدان برنده جایزه نوبل «انریکو فرمی» این سوال مشهور را پرسید: «پس دیگران کجا هستند؟» او با این سوال به موجودات فضایی اشاره می کرد که با توجه به قدمت طولانی کهکشان راه شیری و میلیاردها سیاره قابل سکونتش ظاهرا باید تاکنون خودشان را نشان داده بودند. اما فضا بسیار بزرگ است و فاصله میان ستاره‌ها زیاد است. پس منطقی است که فکر کنیم سیگنال‌های حیات هوشمند بیگانه با وجود محدودیت سرعت نور، هنوز به ما نرسیده باشند.

maxresdefaultبه گزارش بیگ بنگ، اما هر وقت بحث برخورد با فرازمینی‌ها می‌شود، باور عمومی این است که آن‌ها بسیار پیشرفته‌تر از ما هستند. این باور به طول‌ عمر مورد انتظار فنی برای یک تمدن ربط دارد. بیایید فرض کنیم که عدد عادی برای این موضوع کمتر از هزار سال باشد و ما ۱۰۰ سال از طول عمر پیشرفته‌ی خود را( از زمانی که ارتباطات رادیویی ممکن شده است) پشت سر گذاشته‌ایم. از استدلال‌های آماری و تصور نقطه ‌شروع‌های تصادفی در زمان، اکثر تمدن‌های بیگانه بایست در این دوره‌ی پیشرفت بسیار جلوتر باشند.

خیلی خودخواهانه به نظر می‌رسد باور کنیم که می‌توانیم انگیزه‌هایی که آن‌ها می‌توانند برای رفتارشان با یک تمدن سطح پایین‌تر مثل ما داشته باشند را متصور شویم. با این حال، بعضی تلاش می‌کنند پارادوکس فرمی را با یک فرضیه‌ی باغ‌وحش( یا ترجیحا یک ذخیره‌گاه طبیعی) توضیح دهند. این فرضیه می‌گوید که بیگانه‌ها ما را مثل کاری که ما با یک ذخیره‌گاه طبیعی می‌کنیم تنها گذاشته‌اند؛ آن‌ها در کار ما دخالت نمی‌کنند تا به ما اجازه دهند آزادانه و با مسیر خودمان رشد و توسعه پیدا کنیم. موجودات هوشمند فرازمینی آنجا هستند ولی هیچ‌وقت خود را نشان نمی‌دهند. در عوض٬ آن‌ها نقش مشاهده‌کننده را ایفا‌ء خواهند کرد.

هر چند فرضیه‌ی باغ‌وحش چند نقطه‌ضعف مشخص دارد. یکی این است که هوش زمینی اخیرا به وجود آمده است و تماشا یا نگه‌داری یک قرنطینه از جانداران تک‌سلولی به نظر نمی‌رسد کار خیلی مفیدی باشد. در چنین موردی آن‌ها باید بسیار عجله داشته و با تشخیص هوش، سریعا یک ذخیره‌گاه طبیعی را تشکیل داده و خود را نامرئی کرده باشند. مشکل دیگر این نوع سناریو این است که نمی‌توان آن را آزمایش کرد. اگر تمدن‌های برتر می‌خواهند پنهان بمانند، هر چقدر هم تلاش کنیم، احتمال دارد هیچ‌وقت نتوانیم وجود آن‌ها را ثابت کنیم. اگر شما بخواهید علت عدم رویارویی بشر با بیگانگان را بنویسید، چه عاملی را دخیل می دانید؟

برشی از کتاب “در جستجوی حیات بیگانه” نوشته پیتر لینده با ترجمه: امیرحسین سلیمان میگونی از سایت بیگ بنگ

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

23 دیدگاه

  1. من فکر میکنم هیچ موجودی غیر از انسان در کهکشان راه شیری نباشه اما در عوض کهکشانهای دیگه مملو از موجودات فرازمینی باشه احتمالا بخاطر نقطه شروع جهان از یک تکینگی انها با ما دارای اشتراکاتی باشن و صد البته مهربان نیستن و فاز دفاعی یا هجومی دارن دقیقا مثل انسانها و موجودات دیگر

  2. واااای مخم پوکید
    خیلی گیج کنندس
    خدایا قصدت چیه؟
    وات د فاز
    ای عم لاو کهکشان لااااو

  3. یه چیزی که برام واقعا جالبه اینه که چرا خیلی از افراد فکر میکنن موجودات فرا زمینی پیشرفته تر هستند؟؟!! دیدیدشون؟ اگه که اطلاع دارید بگید ما هم بدونیم .
    متاسفانه تو فیلم های که فضایی ها رو پیشرفته و عجیب غریب نشون دادن باعث شده ذهنیت ها هم بیشتر سینمایی بشه تا علمی.
    هیج چیزی و هیچ نظری قطعی و لزوما درست نیست. فقط میشه حدس زد. محتمل ترین حدس اینه که بی نهایت فاصله باشه بین دو نوع موجود . میدونین اندازه جهان چقدره؟ بی نهایت رو میتونین درک کنین؟
    یعنی اینکه اگه با فرض محال یه موجودی بخواد با موجود دیگه ارتباط برقرار کنه ممکنه ” بی نهایت” زمان طول بکشه. محتمل ترین قضیه همین هست. یه سناریویی که هست و متاسفانه همه گیر شده اینه که ما توانایی ارتباطی نداریم و امیدواریم فضایی ها مارو پیدا کنن. برای همین فضایی ها رو همیشه خیلی خیلی پیشرفته تر و عجیب غریب نشون میدن. سرعت ایکس تو مسافت بی نهایت برابر 0 هست. یعنی ممکنه اصلا هیچ وقت خبری نشه از کسی. ممکنه اونقدر علم پیشرفت کنه که بحث حذف زمان پیش بیاد و یه راه حل براش. ولی تا زمانی که بحث سرعت و زمان باشه محتمله که هیچوقت خبری از کسی نباشه.

  4. بله منم این ایده رو قبول دارم که یوقوها یا همون آدم فضایی ها خود انسان ها هستند که در زمان سفر می کنند

  5. این احتمال هم هست که آنها از طرف ما سیگنال و پیغامی دریافت کنند اما لزومی نبینن که پاسخ بدند. در این صورت ما بازم فکر میکنیم در اون محدوده ای که سیگنال فرستادیم موجوداتی نیستن

  6. من احساس میکنم بعد زمانی وجود داره و انسان در آینده در سیاره های دیگه زندگی میکنه.از نظر بنده همه ی آدم فضایی ها که ازش صحبت میکنن خودمون هستیم ولی آینده خودمون.ما میتونیم تو زمان سفر کنیم و اونها هم اینکارو کردن..حوشحال میشم نظراتتونو بشنوم

  7. شاید تمام چیزهایی که انسان میبینه توهم باشه و چیزی جز شبیه سازی کامپیوتری توسط عوامل هوشمندتر وجود نداشته باشه که مارو در این دنیای کامپیوتری قرار دادن و اعمال و رفتار تک تک موجودات رو زیر نظر دارن و تصوری که از خودمون داریم دور از واقعیت باشه و ما درون یک شبیه سازی بزرگ کامپیوتری باشیم!

  8. من فکر میکنم ما برای فضایی ها یه جور موش ازمایشگاهی هستیم اونا مارو در نظر دارن و میخوان از ما سو استفاده کنند من فکر میکنم اونا چندین سال قبل مارو پیدا کردن اما چیزی نگفتن و نمیخوان بگن تا به چیزی ک میخوان برسن ما اونا رو پیدا نمیکنیم چون اونا از ماپیشرفته تر هستن!!

  9. وسعت هستی واقعا خارج از تصور ماست ما مثل یک ذره غبار می مونیم و قطعا ذرات غبار دیگری وحود داره اما نکته قابل تامل اینحاس برای اینکه یه نوع موجود زنده به نوع هوشمند تبدیل شود این خود زمان زیادی میبرد تا حالا شده فکر کنید چرا بین این همه موجود در کره زمین فقط ما هوشمند هستیم ؟
    امکانش هست که اونا سالها قبل به زمین اومدن و با انجام ازمایشات دی ان ای مارو بوجود اورده باشن و از زمین بعنوان ازمایشکاه استفادع میکردن چرا که در تمدن ها ی باستانی همیشه خدایان از اسمان بر ما فرود می امدند
    اونا وجود دارن شک نکنید

  10. به شدت معتقدم که هستن ، ولی توسط دولت ها ، سازمان ها فضایی ، سازمان های اطلاعاتی مخفی کاری صورت میگیره،

  11. بنظر من اگر قرار ارتباطی باشه باید از طرف ما باشه یعنی ما به اون حد از پیشرفت برسیم که توانایی ارتباط رو پیدا کنیم و اینکه آنها بر روی زمین رمزی رو قرار دادند برای این ارتباط, که با رسیدن به اون میفهمن که به حد کافی پیشرفت کردیم .
    اگر نگاهی به مسیر تکامل داشته باشیم هدف تکامل در بلند مدت به سمت رسیدن به هوش برتر است خیلیا تکامل رو در بلند مدت تصادفی میدونن مثل داوکینز ولی ایا واقعا این همه مسیر و تلاش های ژنی برای هیچ هدف مشخص بوده و هست و خواهد بود؟!
    بنظر من هرکسی که اندکی در نجوم وارد بشه سریعا ایده ارتباط با فرازمینی ها بسرش میاد و اینکه واقعا چرا هنوز ازشون خبری نیست؟! پس این منطقی که ما توقع داشته باشیم مسیری که علم داره سیر میکنه روزی به همین دغدغه نسبتا مشترک برسه و این مربوط به علم خاصی نمیشه همه شاخه ها از زیست شناسی تکاملی تا فیزیک کوانتوم

  12. سلام
    حتی اگه وجود داشته باشند و پیشرفته تر از ما باشند و البته با هوش بیشتر و مثل ما هم کنجکاو برای شناختن و ارتباط ، گزینه های بسیار زیادی برای انتخاب مسیر دارند و احتمال اینکه مسیر تحقیقاتشون از منظومه شمسی بگذره خیلی کم و ناچیز خواهد بود.

  13. چند تا دلیل میتونه داشته باشه.
    ۱. اونا پیشرفته تر از ما نیستن . و یا نهایتا در حد خود ما هستن.
    ۲. به فرض پیشرفته تر بودن اونا هم اسیر قوانین فیزیک هستن و مسافت اینقدر طولانیه که مارو پیدا نکردن . مثلا ۵۰ سال نوری کم جیزی نیست .
    ۳. اینقدر پیشرفته تر از ما هستن که نیازی به ارتباط با ما ندارن . مارو ار دور میبینن و تخمه میشکونن پای تلوزیون هاشون. یا از ما شبیه سازی کردن توی سیاره خودشون ‌. و چون متمدن تر از ما هستن نمیان اذیتمون کنن .‌
    ۴. ممکنه ما هوشمند ترین باشیم تو جهان و ساید ۵۰۰ سال دیگه مثل غده سرطانی پخش بشیم توی کل جهان و نابود کنیم همه جارو. خخخخ

    ولی در کل اگه باشن و پیشرفته تر از ما چه لزومی داره بیان سراغ ما .
    مثلا ما مگه میریم با مورچه ها مذاکره کنیم و خودمونو به اونا اثبات کنیم ؟؟؟

  14. شاید حیات هوشمند فرازمینی اصلا وجود نداره و یا شرایط لازم(فرگشت،تشکیل کلونی و ..) براشون مهیا نیست و یا یک مانعی جهانی ناشناخته وجود داره که اجازه رشد نمو رو به گونه های جدید نمیده!
    بنظر من اگر حیاتی هم باشه بصورت هوشمند وجود نداره و ممکنه در حد گونه های از باکتری باشه.اینکه انسان ها همیشه این تصور رو دارن که زیر سیطره یه موجود یا موجوداتی برتر قرار دارن که همچیز رو تحت کنترل خودشون دارن به نوعی به نحوه تکامل انسان و سرگذشت نیاکان اولیه ما در برخورد با سرگشتگی و تنهایی انسان بروی زمین و پرسش های بی پاسخ ش برمیگرده..و لزوما نمیشه این عقیده رو به ورای زمین هم تعمیم داد.
    در بهترین حالت انسان بتونه پرده از راز وجود خودش برداره که بنظرم از همه سوالات و نظریه ها مهمتر و پیچیده تره و عملا در قسمت آخر این فیلم کیهانی چه برای نسل ما و نسل های بعد ما (حتی با کمک فناوری) این معمای بزرگ و باستانی لاینحل باقی خواهد موند چون برای پاسخ اون لازمه تمام کیهان و منشا اون رو شناخت!

  15. فكر مي كنم جهان هستي اونقدر عظمت و پيچيدگي داره كه هيچ مخلوقي نتونه اونقدر دوام بياره كه اين پهنه وسيع و اسرار مختلفش رو پشت سر بگذاره و به ما برسه

    1. بله این محتمل ترین سناریو هست. اصلا زمان در کنار مسافت بی نهایت معنی نداره. اینکه پیشرفت کنیم یا نه هیچ تغییری ایجاد نمیکنه تو اصل ماجرا. فرض کنیم سرعت رو به بی نهایت رسوندیم. زمان هم گذشت و گذشت(زمان به جلو رفت) و بی نهایت زمان بعد باید بررسی کنیم که چه مسافتی طی شده؟ جواب حاصل یه تقسیم بی نهایت بر بی نهایت هست که جوابش “مبهم” هست.

  16. خب طبیعی هست که ما نمیتونیم اونها را کشف کنیم چون حتی اگه اونا هوشمند باشن و از فاصله ی دور با تلسکوپ یا هرچیز دیگر به ما نگاه کنند 1000 الی 1000000سال قبل زمین را نگاه میکنند و انسان ها را خواهند دید یا به شکل انسان های اولیه یا عصر دایناسور ها، خب از نظر من حیات در جاهای دیگه در کیهان وجود داره اما ممکنه هوشمند نباشه فرض کنید از هر 10 سیاره ی زیست پذیر در فضا فقط ممکنه 2یا 3تا دارای حیات هوشمند باشه خب من فکر کنم هر چقدر سیاره در فاصله ی متوسطی از خورشید قرار بگیره اون سیاره در منطقه ی قابل سکونت و حیات در آن شکل خواهد گرفت خب ممکنه ما هرگز نتونیم به بیگانگان هوشمند ار تباط برقرار کنیم اصلا از کجا معلوم اونا از ابزار استفاده میکنن شاید چیز دیگه ساخته باشند که به عقل هیچکی نرسه یا شاید اصلا میکروبی باشند یا هر چیز دیگه ای

  17. سلام به نظر من فرازمینی وجود دارند ولی هنوز مارو پیدا نکردند واما اگر ما و زمین رو‌پیدا کردند امکان داره ما بشیم قاره امریکا و سرخپوستان و آنها بشوند کریستوفکلمپ

  18. یجور دیگه فکر کنیم بیاید.. اونا مارو میبینن حتا تلسکوپ و راکت های spacex رو با تلسکوپای 500 برابر قوی تر از جیمز وب. ولی اهمیت نمیدن چون نیازی ندارن.

    1. مگه میشه بااین ابعاد سال نوری اطلاعات از اعماق فضا دریافت کنیم و هیچ اطلاعاتی نفرستیم و یا در این وسعت قابل دید و رصد انسان بیگانه ها نباشن

  19. برای فضایی ها تمام چند میلیارد انسانه روی زمین تو یه نام اونهم انسان خلاصه میشه و در واقع اگه قصد ارتباط داشته باشن تنها پل ارتباطی باهاشون سازمانهای فضایی هست درواقع اگر اونها بخوان ارتباط برقرار کنن هم این موضوع تو این سازمانها بعنوان اطلاعات محرمانه بای کد میشه.مگر اینکه ناسا بخواد یک نوع شوک به آگاهی انسانها وارد کنه و بگه ما با فرازمینی ها ارتباط برقرار کردیم. بنظر من بجای وجود یا عدم وجود بیگانگان بیاید آسیب شناسی اجتماعی این رو بررسی کنید که چرا ناسا باید این شوک اطلاعاتی رو به مردم بده چه آسیب هایی میتونه داشته باشه این قضیه و چه نکات مثبتی میتونه داشته باشه رو جامعه جهانی و اوضاع سیاسی دنیا.

  20. بنظر من اگر یه دلیل کلی بخواید اون بزرگ بودن کیهانه اگه تمدن ما دووم بیاره و زمین و انسانها سالهای سال موندگار باشن یروزی بلاخره این رویارویی با فضایی ها اتفاق میفته. اینکه چرا ما هنوز از وجود یه تمدن پیشرفته در کهکشان راه شیری مطلع نشدیم بنظرم بخاطر اینه که در صورتی عمومه انسانها ازین موضوع باخبر میشن که اون تمدن قصد استعمار سیاره مارو داشته باشه و بدون هیچ مذاکره ای با زورگویی سرشو بندازه پایین و سیفنه هاشو بیاره رو زمین بنشونه اونوقت حضورشون علنی میشه. اما اگر صرفا قصدشون آگاه کردن ما از حضورشون باشه کسایی که باید مطلع باشن سردمداران دولتها و سازمانهای فضاییه که شاید این ارتباط تا الان برقرار هم شده و اونها از حضور بیگانگان مطلع هستن درواقع میخوام بگم مردم نه سرپیازن نه ته پیاز چرا باید اونا مطلع بشن؟ چه نیازی هست؟ اگه قرار باشه کسی بدونه نماینده ساکنین زمین یعنی ناسا و ابرقدرتها میدونن نه تک تک انسانهای روی کره زمین.