بیگ بنگ: دیسک کهکشان خانه ما – کهکشان راه شیری – بسیار بزرگتر از آن چیزی است که قبلاً تصور می­ شد. مطالعه جدید نشان می­ دهد که ٢٠٠ هزار سال طول می­ کشد تا یک سفینه فضایی که با سرعت نور حرکت می­ کند، از تمام کهکشان عبور کند. محققان پس از تجزیه و تحلیل فراوانی فلزات(عناصر سنگین) در ستاره­‌ها، که با نام metalicities آنها شناخته می­ شود، به این نتیجه رسیدند.

galaxy
مطالعه­‌ای جدید نشان می دهد که دیسک ستاره‌­دار و درخشان کهکشان راه شیری بزرگتر از آن چیزی است که قبلاً تصور می ­شد. کهکشان می­تواند حداقل محدود به دایرۀ داخلی نشان داده شده در شکل باشد، و حتی ممکن است از آن هم فراتر رود.

به گزارش بیگ بنگ، هنگامی­که دانشمندان به فراتر از مرز فرضی پیشین دیسک کهکشان راه شیری نگاه کردند، از دیدن ستارگانی با ترکیباتی شبیه به ستاره‌­های داخل دیسک شگفت­‌زده شدند. کارلوس آلنده یکی از نویسندگان این تحقیق و پژوهشگر مؤسسه اخترفیزیک جزایر قناری گفت: «ما نشان دادیم که درصد قابل ملاحظه­‌ای از ستارگان با فلزینگی(Metallicity) بیشتر که از ویژگی­‌های ستاره‌­های دیسک است، فراتر از حد فرض شده پیشین برای شعاع دیسک کهکشانی وجود دارند.»

مطالعه جدید اندازه دیسک کهکشان راه شیری را در حدود 200 هزار سال نوری تخمین می­ زند. مطالعات پیشین نشان دادند که راه شیری اندازه‌­ای در بین ١٠٠ هزار تا 160 هزار سال نوری دارد. (یک سال نوری فاصله‌­ای است که نور در یک سال طی می­ کند، در حدود ١٠ تریلیون کیلومتر.) اختر­شناسان می­ گویند که ستاره­‌هایی که اخیراً یافت شده‌­اند حدود سه برابر دورتر از مرکز کهکشان نسبت به خورشید می ­باشند. این تیم در بیانیه­‌ای اضافه کرد که ستاره­‌های دیسک ممکن است تا حدود چهار برابر نیز نیز دورتر باشند.

دانشمندان پس از تجزیه و تحلیل داده‌­های بدست آمده توسط ابزار APOGEE و LAMSOT که طیف ستارگان را جمع‌­آوری کرده بودند، به این نتیجه رسیدند. طیف یک ستاره، در واقع تفکیک نور آن به رنگ­‌های مختلف است. با تحلیل الگوی رنگ­ها، دانشمندان می­دانند که چه عناصری در درون ستارگان وجود دارند. این اولین‌بار نیست که دانشمندان در پارامترهای کهکشان تجدید نظر کرد‌ه­اند. مطالعات اخیر در مورد کهکشان آندرومدا نشان داد که این جسم سماوی نیز جرمی مشابه با راه شیری دارد و نه بیشتر. این موضوع بر پیش­‌بینی حرکت دو کهکشان نیز تأثیر می­گذارد، زیرا آنها یک برخورد غیرقابل اجتناب دارند که حدود ٤ میلیارد سال دیگر رخ می دهد. جزئیات بیشتر این پژوهش ِ جدید در مجله Astronomy & Astrophysics و به سرپرستی “مارتین لوپز-کوره­دوریا” منتشر شده است.

ترجمه: سوران زوراسنا/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: Livescience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. با سلام و احترام
    مقاله و ترجمه بسیار عالی هست .فقط “عنوان” نیاز به بازنگری دارد.
    با درنظر گرفتن نسبیت
    اینکه “چقدر طول می­‌کشد با سرعت نور قطر راه شیری را طی کنیم؟”
    می شود ،هیچ
    و قطعا با سرعت نور قطر کهکشان راه شیری را در آنی طی می کنیم.
    البته ایراد از عنوان اصلی ست و ترجمه کاملا درست انجام شده.
    بهتر بود در عنوان ،نسبیت هم دیده می شود.
    در متن فارسی با جابجایی از اول شخص به سوم شخص ،این مفهوم هم قابل برداشت است:
    مثلا:
    “چقدر طول خواهد کشید تا نور قطر کهکشان راه شیری را طی کند؟”
    (از دید ناظر)

    1. عزیز فکر کردی چقدر جهان کوچیکه برای طی کردن قطر کهکشان راه شیری باسرعت نور ۱۵۰ هزار سال زمان لازمه