بیگ بنگ: بر اساس این گفته قدیمی به لطف ريدلى اسکات، هیچ کس نمی تواند صدای فریاد شما را در فضا بشنود. اما در واقعیت، هر آنچه که شما می توانید یا نمی توانید در فضا بشنويد به فناوری بستگی دارد.

به گزارش بیگ بنگ، صدا یک موج مکانیکی است: پخش شدن آن به یک ماده نیاز دارد و امکان پخش آن در خلأ موجود نیست. هر چند فضا بسیار خاليست، اما نمیتوان واقعا آن را یک خلأ به حساب آورد. کیهان پر از ذرات است. بله، بخش های عظیمی از فضا وجود دارند که در هر متر مکعب کمتر از نیم پروتون در آنها یافت می شود. اما منظومه سیارات و سحابی ها چگال تر بوده و صدا را انتقال می دهند. آن صداها در دامنه شنوایی محدود انسان قابل شنیدن نیستند، ولی میتوان آنها را اندازه گرفت و به چیزی تبدیل کرد که همه آن را بشنوند.

از بین صداهای مشهور فضا میتوان به امواج پلاسمايى میان ستاره ای و تعدادی از سیارات منظومه ی شمسی اشاره کرد که توسط فضاپیمای ویجر ضبط شده است. این صداهای ضبط شده اهمیت بالایی دارد. ما ویجر ِ ساخت دست بشر را به خارج از زمین فرستاده ایم که از قابلیت شناسایی امواج ذرات در فضای میان ستاره ای برخوردار می باشد. در ویدئوی زیر می توانید آوایی از زمین و برخی سیارات منظومه ی شمسی را بشنوید. اگرچه صوت به همان صورتی که ما دریافت می کنیم نمی تواند در خلاء فضا وجود داشته باشد، اما هر سیاره و قمر دارای «امضای» الکترومغناطیسیِ منحصربفردی است که توسط ی ابزارِ کاوشگرهایی فضایی و زمینی جمع آوری شده و این تابش ها برای شنیده شدن توسط ما به صوت تبدیل شده اند.

امواج مکانیکی نقش مهمی در تشکیل ستاره ایفا می نمایند. تجزیه گاز به یک ستاره به سرعت صدا بستگی دارد. حتی ساختارهای زیبای مشاهده شده در بقایای ابرنواختر ها دارای ارتباط آوایی هستند. موادی که ستاره به بیرون می افکند، با سرعت فراصوت حرکت کرده و به واسطه میان ستاره ای برخورد می کند و دمای آن را تا میلیون ها درجه افزایش میدهد. ماحصل این کار، شکل گیری منظره باشکوهی مثل سحابی خرچنگ می باشد. دانشمندان از اینکه چیزهای غیر قابل شنیدن را برای انسان قابل شنیدن سازند، لذت می برند. امواج رادیویی نمونه خوبی در این زمینه هستند. دانشمندان فرکانس سیگنال رادیویی را بدست آورده و آن را به صدا تبدیل می کنند. اگرچه امواج رادیویی نوعی نور هستند، اما شنیدن آنها در قالب صدا موثر تر از دیدن یک نقشه رادیویی است. شما می توانید به صدای ارتباطات رادیویی، صاعقه ای در مشتری و حتی نشر رادیویی زحل گوش بدهید.

اما اینها فقط امواج رادیویی نیستند. هر نوع موجی را می توان به صدا تبدیل کرد. فیزیکدانان سیگنال امواج گرانشى را که سال قبل شناسایی شد، به صدای زیبایی تبدیل کرده‌اند. صداها فقط در حوزه علم مورد استفاده قرار نمی گیرند، این صداهای کیهانی در هنر نیز کاربرد دارند. دانشگاه کوئين ماری یک جشنواره فیلم کوتاه در خصوص صداهای فضا برگزار می کند. صداها گاهی اوقات برای سرگرمی و برخی مواقع به خاطر مفید بودنشان به کار برده می شوند. ما به شدت به قوه شنیداری متکی هستیم و به پاس پیشینه دیرین موسیقی، ارتباط خوبی با نواها و الگوها داریم. ما می توانیم با بهره گیری از فناوری مناسب به موسقی خود فضا-زمان هم گوش دهیم.

منبع: iflscience.com