بیگ بنگ: ناظران آسمان در نیمکره شمالی زمین، امیدوارند پیش از آنکه «دنباله‌دار نئووایز» از زمین دور شود بتوانند آن را تماشا کنند. این دنباله‌دار، نخستین‌بار توسط “کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع” ناسا کشف شد و اگر تا چند روز آینده موفق به دیدن آن نشوید، باید 6800 سال صبر کنید، چون این دنباله‌دار در آن زمان باز می‌گردد.

Comet Neowise S of Silver Lake Patricia Hall xبه گزارش بیگ بنگ، در چند روز پیش رو بعد از غروب خورشید در سمت ِ شمال غربی آسمان می‌توانید «دنباله‌دار نئووایز» را تماشا کنید. اگر بدون وسایل رصد به آسمان نگاه کنید، به احتمال زیاد دنباله‌دار نئووایز را مانند ستاره‌ای تار با دمی کوچک خواهید دید؛ بنابراین استفاده از دوربین دوچشمی یا یک تلسکوپ کوچک برای دریافت بهترین نما از این جرم آسمانی توصیه می‌شود. این دنباله‌دار فردا یک مرداد 1399 به نزدیک‌ترین فاصلۀ خود از زمین می‌رسد و بهترین زمان برای تماشای آن است.

xبرای رصد دنباله‌دار نئووایز کارهای زیر پیشنهاد می‌شود:

▪️ مکانی به دور از روشنایی‌های شهر با چشم‌اندازی وسیع از آسمان پیدا کنید.
▪️ کمی بعد از غروب خورشید، به سمت شمال غربی آسمان، پایین صورت فلکی دب اکبر را نگاه کنید.
▪️ اگر دوربین دو چشمی یا تلسکوپ کوچک دارید، آنرا همراه خود برده تا بتوانید بهترین نما از این نمایش خیره‌کننده را دریافت کنید.
هر شب، این دنباله‌دار به سمت بالای کران شمال غربی، همانطور که در تصویر زیر مشخص است، صعود می‌کند.

Skychart Comet C F x
این نقشۀ آسمان مکان «دنباله‌دار نئووایز» را کمی پس از غروب آفتاب، بین روزهای 15 الی 23 جولای(25 تیر تا 2 مرداد) نشان می‌دهد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: scitechdaily.com